Nieuws

Mercedes-Benz verkoos Nederland als locatie om Bestelauto de eerste ritten met de nieuwe Sprinter te laten maken. Het werd een kennismaking tijdens prachtige lentedagen en compleet met transportopdrachten met behulp van het nieuwe infotainmentsysteem MBUX en fleetmanagementsysteem Mercedes-Benz Pro.

Reizen we voor rij-impressies vaak half Europa af, de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter wacht ons op in Amsterdam. In het havengebied staat een uitgebreide selectie van de leverbare Sprinters voor ons klaar. Vooraf krijgen we instructies, want we gaan niet alleen rijden met de Sprinter, maar er ook echt iets mee vervoeren. Dat wil Mercedes onderweg doen met de Pro Connect app, bedoeld voor fleetmanagement en contact tussen thuisbasis en bestuurder. We krijgen de opdracht vanaf het NDSM-terrein naar Leiden te rijden. We kiezen uit de rij Sprinters een donkerblauwe 314 CDI, zowaar de nieuwe voorwielaangedreven versie. De auto wordt aangedreven door een 2.1 commonrail dieselmotor van 143 pk. Die motor is er overigens ook in 114 en 177 pk. De  motor is gekoppeld een nieuwe transmissie met maar liefst negen versnellingen. Negen! Zijn er toch weer twee meer dan de 7G-Tronic, die ook nog leverbaar is. Verdwenen bij de automaatversies is de pook, bediening van de transmissie gaat ‘American style’ met een hendel aan de stuurkolom. De 9-gangs automaat wordt in Nederland standaard leverbaar op alle Sprinters met voorwielaandrijving.

Hallo Mercedes
Het weggedrag van de Sprinter is in orde, de aandrijflijn is ook wat soepeler dan dat van de vorige versie Sprinter. De versie van de Sprinter die wij meehebben heeft het meest luxe dashboard, met veel opbergruimte èn het prachtige MBUX-infotainmentsysteem. Dat heeft een 10,25 inch groot scherm, groter dan welk autosysteem ook. Het is te bedienen via een touchscreen, knoppen op het stuur, maar ook met je stem. Als je al ‘Hallo Mercedes’ zegt reageert het systeem. Het MBUX systeem heeft een bepaalde mate van intelligentie. Zeg je ‘ik heb honger’, krijg je een lijst met restaurants en daarna de vraag waar je naar toe wilt. Maar je kunt ook vragen ‘wat is de maximumsnelheid hier’, en ook dan antwoordt de stem van MBUX. MBUX is zelflerend. Dat wil zeggen dat het patronen in gedrag onthoudt. Rij je elke dinsdag en donderdag na het werk langs het kinderdagverblijf, dan zal het systeem zelf gaan suggereren om die route te rijden, of om je favoriete radioprogramma op woensdagmorgen op te zetten. Superslim systeem!

Smartphone
Bij de prachtige Molen de Heesterboom parkeren we de 314 CDI en stappen over op een ander exemplaar van de 314 CDI. We krijgen een smartphone overhandigd met de Pro Connect app waarmee van onze imaginaire opdrachtgever een berichtje krijgen met een bestemming. Het berichtje staat ook al in MBUX en we moeten gaan rijden naar Teijlingen. Dat is geen straf want daar liggen in het voorjaar de meest fantastische bloemenvelden. Het is één grote kleurenpracht als we met de Sprinter onderweg zijn. Deze 314 CDI heeft de eveneens 143 pk sterke diesel aan boord, maar dan met de zesgangs handbak. Die opereert naar behoren, al is de eerste versnelling wat lang. De motor is af en toe wel goed te horen, zeker in lage toeren. We parkeren de Sprinter bij een bloemenkwekerij en krijgen een doos met verse tulpen mee. Weer een berichtje op de smartphone van Pro Connect: de tulpen moeten naar Nissewaard, bij Rotterdam. Onderweg merken we op de A4 dat de Sprinter Lane Assist heeft. Bij concurrenten reageert dat systeem met een kleine stuurcorrectie als je de rijbaan verlaat, maar bij Mercedes-Benz is dat anders. Dat reageert met een hele licht ingrijpen van het remsysteem. Dat is erg wennen en de eerste keer schrik je je rot. Geef ons dan maar een stuurcorrectie. Bij gas loslaten wordt er overigens energie teruggegeven aan het elektrische systeem van de Sprinter. Dat scheelt brandstof, berenedeert Mercedes. Dat is bijzonder, een dieselaangedreven auto die energie regenereert.

Dame
Aangekomen in Rotterdam is daar niemand om de tulpen aan af te leveren. Daarom geven we ze maar aan de eerste de beste dame die in zicht komt. Voor de rit terug naar Amsterdam, in de namiddag en dus volop in de file, nemen we een achterwielaangedreven 316 CDI chassis-cabine mee. Achterop ligt een lading hout. Onderweg merken we dat, zoals bij meer auto’s van deze configuratie, vibraties uit de aandrijflijn wat duidelijker doordringen in het interieur. De 7G-Tronic die we nu mogen bedienen voldoet nog altijd prima, ook in combinatie met de 163 pk versie van de Sprinter.

Bij de finish voor vandaag in Amsterdam moeten we een bijzondere conclusie trekken: voor het eerst lijkt het voertuig, de nieuwe Sprinter, minder interessant dan alle aanverwante technologie als MBUX en vooral Pro Connect. Deze Sprinter is zo ‘connected’ dat hij met recht onderdeel is van ‘the internet of things’. Het is aan de fleetowner om al die technologische mogelijkheden, en er zijn er nog veel meer dan we hier nu beschreven hebben, in te zetten voor de efficiency van de eigen logistiek.

 


7 reacties op “Hallo Mercedes!: rijden met de nieuwe Sprinter

  1. Hans van der Knijff schreef:

    Vraag: wanneer komt er een electrische versie uit die 400 km kan op 1 acculading.
    VW en Man hebben dat wel toegezegd?
    Een nieuwe diesel kopen is een riskante onderneming omdat veel stadsbesturen nieuwe regels aan het uitbroeden zijn om diesels en wellicht alle verbrandingsmotoren te weren.
    Daarom vind ik het vreemd dat er ook geen hybride door Mercedes aangeboden wordt voor de Sprinter.

  2. Wim Prins schreef:

    Juist, ook mijn vraag: wanneer komt er een elektrische versie uit die 400 km kan op 1 acculading.
    Een nieuwe diesel kopen is een riskante onderneming omdat veel stadsbesturen nieuwe regels aan het uitbroeden zijn om diesels en wellicht alle verbrandingsmotoren te weren.
    Alle verbrandingsmotoren te weren! Dus: ook hybride!

  3. Arjan Velthoven schreef:

    Beste Wim en Hans,

    De eSprinter komt volgend jaar op de markt en heeft dan een actieradius van 150 km. Geen 400 km dus, maar dat lijkt ons ook wel veel voor een one-way-drive. De MAN TG-E en VW e-Crafter komen overigens ook niet verder dan 160 km. Vriendelijke groet, Bestelauto.nl

  4. Hans van der Knijff schreef:

    Best Arjan,

    Dat eSprinter met een actieradius van 150 km (zomer of winter? )komt is niet realistisch voor mijn werk.
    Ik reis vaak naar de andere kant van het het land en dat is 200 km of meer. Dat betekent 2x laden. Dat is te omslachtig.
    Vandaar mijn vraag voor 400 km bij lage temperaturen. De Cayenne komt met een ar van 500 km en de Tesla vrachtwagen met 500 mile.

  5. Wim schreef:

    400 km is al weinig voor mij en dan moet het een busje zijn die 800 kg kan laden en minstens een H3L2. Als er dan van achter een goede oploop plank aanwezig is, kan ook nog de vloer 30 cm verhoogt worden voor de accu´s. Mijn MB313CDI/L3H2 is nu 11 jaar oud en heeft 280 km gedraaid met 2 x de kop gerepareerd en een gereviseerde bak er onder en voor schokdempers, draagarmen, stabilisator stangen met kogels en rubbers vervangen, uitlijnen moet nog, dat kunnen we niet zelf!

  6. Arjan Velthoven schreef:

    Wim en Henk, als je meer dan 150 km actieradius wil, is een dieselauto voorlopig nog het beste. Check voor meer info over de eSprinter even dit filmpje: https://youtu.be/p2n7OpajDcA Meer info over de elektrische Mercedessen volgt deze zomer…

  7. Wim Prins schreef:

    Dus we rijden nog een tijdje diesel! Groeten Wim

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.