
Demissionair minister Mark Harbers wil af van het gedoogbeleid voor het rijden met een B-rijbewijs in een zware elektrische bestelauto. De Tweede Kamer heeft echter de wens uitgesproken dat het gedoogbeleid gehandhaafd blijft totdat er een definitieve Europese oplossing is. Dat meldt Evofenedex.
Het beëindigen van het gedoogbeleid zou betekenen dat vanaf juli dit jaar minimaal een C1-rijbewijs nodig is om elektrische bestelauto’s tot 4,25 ton te mogen besturen. De Tweede Kamer wil nu dat het gedoogbeleid gehandhaafd blijft totdat er een Europese oplossing is. Een motie met dat verzoek van BBB-Tweede Kamerlid Claudia van Zanten is dinsdag met ruime meerderheid aangenomen. Evofenedex en mobiliteitspartijen hadden de Tweede Kamer hiertoe opgeroepen.

Dat de Kamer in het geweer komt tegen Harbers is goed nieuws voor handels- en productiebedrijven die al geïnvesteerd hebben in elektrische bestelauto’s of overwegen over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna alle Europese landen hebben momenteel een vrijstellingsregeling voor rijbewijs C. Het is daarom extra onwenselijk als Nederland hiervan zou gaan afwijken. Minister Harbers meldt dat hij nog steeds in gesprek is met de Europese Commissie, die bereid is te kijken naar mogelijkheden binnen de Europese derde rijbewijsrichtlijn.
De motie van de Tweede Kamer biedt de minister extra ruimte om de gedoogconstructie te verlengen en in overleg met Brussel tot een definitieve oplossing te komen. Het wordt spannend wat er gaat gebeuren, aangezien Harbers een eerdere motie van de Tweede Kamer terzijde had geschoven.
Bron: Evofenedex