Bestelautotests

Test Kia e-Soul Cargo

1

Het zijn hoogst onzekere tijden voor de economie. Als ondernemer maak je plannen, maar zeker ook een plan B. Kia heeft nu met de e-Soul Cargo een bestelauto die wel wat lijkt op zo’n net te smal tweepersoonsbed: een twijfelaar.

Een Kia hebben we al heel lang niet meer gehad bij Bestelauto. We moeten terug naar 2011 voor een Kia Sorento Van. En nu ineens is er dan de e-Soul Cargo. Allereerst: wat is die e-Soul een leuke auto om te zien! Lekker vierkant model, doet vaag denken aan de Nissan Cube van weleer. Wat hoger op de poten ook, dus een makkelijke in- en uitstap. De auto heeft een hele smalle grille, waar de LED-koplampen mooi in doorlopen. Op de achterzijde wordt bijna de hele achterruit omrand door de achterlichtunits! Fraai gestileerde auto, en de tijd dat een Koreaan of Japanner saai was, ligt al lang achter ons.

Touchscreen
In het interieur is dat al net zo. Dat is van een prima kwaliteit. Goed zittende stoelen, prima ergonomie, fijn in de hand liggend stuur. Midden in het dashboard: een 10,25 inch groot touchscreen, met makkelijk te bedienen functies. Handig is dat bijvoorbeeld standaard te zien hoe ver de dichtstbijzijnde laadpaal verwijderd is van je locatie. In de middenconsole zit een simpele maar slimme draaiknop voor de bediening van de transmissie. Zoals gezegd hadden we al een tijdje niet meer in een Kia gezeten, maar dit merk heeft een enorme slag gemaakt als het gaat om kwaliteit en innovatie. We zijn echt blij verrast.

Actieradius
Als we de motorkap openen, zien we de 136 pk sterke elektromotor liggen, goed voor 395 Nm koppel. De motor krijgt zijn energie van een 39,2 kWh groot accupakket, weggewerkt onder de vloer van de auto. Die batterijen brengen onze testauto in theorie 276 km ver, en onze testpraktijk wijkt daar met 267 km niet ver vanaf. Wie verder wil komen dan deze afstand, kan kiezen voor het 64 kWh pakket. Daar krijg je dan ook een 204 pk sterke motor bij. Bij elkaar goed voor 452 km reikwijdte. Opladen aan het normale stopcontact duurt zo’n 11 uur. Aan de 3-fase laadpaal iets meer dan 4 uur en wie een 50 kW of 100 kW snellader (DC) gebruikt, kan in een klein uurtje de accu’s zo goed als vol laden.

Cargo-pakket
In al die specificaties verschilt de e-Soul Cargo niets van de e-Soul personenauto. Dat verschil zien we pas als we de zijdeuren en achterklep openen. Daar zien we dat de originele achterbank en bagageruimte verdwenen zijn ten gunste van een metalen laadvloer, die eindigt in een rechtopstaand hek dat de laadruime scheidt van de twee voorstoelen. In de laadvloer zit een luik dat toegang geeft tot een 58 x 68 cm groot en 18 cm diep vak onder de vloer, waar onder meer de laadkabels kunnen worden opgeborgen. De laadruimte is goed toegankelijk door de zijdeuren, 77 x 102 cm groot. Daar zie je goed dat er voor de laadvloer, net achter de voorstoelen, nog een stalen bak is over de hele breedte van de auto, 15 cm lang en 125 cm breed. Het laadvolume bedraagt zo’n 1,1 kuub, het laadvermogen 415 kg. Dat betekent dat de e-Soul Cargo geschikt is voor de kleine ondernemer, die pakketten of andere kleine, niet al te zware spullen vervoert. De laadvloer heeft zes sjorogen, de verlichting had wel wat beter gekund. Wie dat wil kan de laadvloer overigens weer laten verwijderen en de achterbank terug laten plaatsen.

ACC
De Kia e-Soul Cargo heeft een prima weggedrag en zit vol met slimme systemen. Een camera aan de achterzijde bijvoorbeeld. Echt briljant is de manier waarop de regeneratie is in te stellen. Dat gaat met flippers achter het stuur. Links voor meer, rechts voor minder, al heel snel leer je spelenderwijs de mate van terugwinnen van energie in te stellen op de verkeerssituatie van het moment.

Cruise control is ook aanwezig, en met een druk op de knop is er adaptieve cruise control van te maken. Die ACC heeft ook een start- en stop functie, zodat je in stadsverkeer of in de file de auto ook op lage snelheid de voorganger kan laten volgen. Ook een actieve rijbaanassistent zit op de e-Soul Cargo, die je indien nodig corrigeert als je de rijbaan dreigt te verlaten. Het stuur al te lang loslaten is verleidelijk, maar dan waarschuwt de Kia met een toontje. De Kia zit trouwens vol met audio-deuntjes. Dat begint al bij het indrukken van de start-knop, om je te tonen dat de auto ‘ready to drive’ is. De Kia e-Soul Cargo zit boordevol snufjes die je op bestelauto’s die voor vergelijkbare prijzen beschikbaar zijn helemaal niet kan krijgen. Er is dus echt nog wel wat verschil tussen personen- en bestelauto’s…

Het was een uitermate prettige testweek met de Kia e-Soul Cargo. We reden honderden kilometers over zowel stads, provinciale als snelwegen, en kwamen uit op een testverbruik van 14,7 kWh per 100 km. Dat is nog beter dan de fabrieksopgave. Laadsessies konden we in de gaten houden met de slimme UVO-app. Chargen kun je zelfs starten en stoppen met de app, en de airco of verwarming regelen kan ook. Zelfs de deuren ontgrendelen is er mee mogelijk.

Tal van slimme snufjes dus, en dat op een auto die het houdt tussen een personen- en een bestelauto. Hij is het equivalent van de twijfelaar bij je opa en oma op zolder, maar dan wel een heel moderne. Voor dik 32.000 euro rijd je een zeer moderne bestelauto, die je naar wens altijd weer terug kunt toveren tot gezinsauto.

Specificaties en metingen

MerkKia
Typee-Soul Cargo
Motorelektromotor, permanent magneet gelijkstroommotor
Transmissieautomaat, traploos
Vermogen (pk)136
Koppel (Nm)395
Accupakketlithium-ion polymeer, 39,2 kWh
Inhoud (cc)999
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)420 x 180 x 161
Wielbasis (cm)260
Laadruimte lxbxh (cm)123 x 102/119 x 83
Tilhoogte (cm)77
Eigen gewicht (leeg, kg)1610
Nuttig laadvermogen (kg)415
Max. aanhangergewicht (kg)nvt
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)64,4
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)66,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec)6,6
Acceleratie 80-100 km/h (sec)3,4
Actieradius (km-WLTP)267
Stroomverbruik (kWh/100km )14,7
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)0
Prijs vanaf (€)29.814
Prijs zoals getest (€)32.494
Prijzen exc. BTW BPM


1 reactie op “Test Kia e-Soul Cargo

  1. Rob de Vroege schreef:

    Beste mede ondernemers, koop geen KIA Soul EV, de garantie op het accupakket is een farce, het stelt niks voor. KIA garandeert geen minimale actieradius. Ik moest al na ruim 3 jaar mijn accupakket laten vervangen. Hierna maar 70% van de accucapaciteit t.o.v. de nieuwstaat van de accu, dat vinden ze normaal, dat valt volgens KIA binnen hun marges.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.