Nieuws

Het verplicht registreren van rij- en rusttijden wordt uitgebreid naar bestelauto’s vanaf 2,5 ton in het internationale beroepsgoederenvervoer. Dat is een van de afspraken uit het Europese mobiliteitspakket (Mobility Package) waar vorige week een akkoord over is bereikt. Dat meldt Evofenedex.

Positief daarbij is dat het eigen vervoer is uitgezonderd van deze verplichting. Ondernemersorganisatie Evofenedex is tevreden dat de positie en het karakter van het eigen vervoer onderkend is, en dat is voorkomen dat handels- en productiebedrijven met eigen bestelauto’s te maken krijgen met een groot aantal extra administratieve en financiële lasten.

In de afspraken is opgenomen dat het verplicht registreren van de rij- en rusttijden wordt uitgebreid voor beroepsvervoer met bestelauto’s vanaf 2500 kg die internationaal opereren. De rij- en rusttijden moeten worden geregistreerd door middel van de smart tachograaf. “Wij hebben ons de afgelopen periode ingespannen om het internationale eigen vervoer uit te zonderen van deze verplichting. Afgelopen zomer hebben wij onder onze leden een oproep gedaan om te inventariseren welke gevolgen deze verplichting voor onze leden zou hebben. Uit deze inventarisatie bleek dat er veel nadelige gevolgen zouden zijn en dit hebben wij onder de aandacht gebracht van de onderhandelende partijen, samen met de Europese koepelorganisatie European Shippers’ Council (ESC)”, aldus Evofenedex. De tachoverplichting zorgt ervoor dat de meeste Polensprinters voortaan een tachograaf krijgen en daardoor hun concurrentiepositie fors zien verslechteren.

De bestelauto is voor de eigen vervoerder een middel dat hij nodig heeft om de goederen die hij nodig heeft voor het uitvoeren van zijn hoofdactiviteit te vervoeren. Het invoeren van alle activiteiten en rust in de tachograaf voorafgaand aan een rit is heel veel werk als je niet dagelijks rijdt. Door de uitzondering is dus een groot aantal extra handelingen en een investering in een tachograaf niet nodig.

De voorstellen van het Mobility Package zullen naar verwachting begin volgend jaar definitief worden gemaakt.

Bron: Evofenedex


3 reacties op “Tachograaf verplicht op Polensprinters

  1. Floris Ooms schreef:

    Wat ga je nu krijgen namelijk het volgende:
    Die Polen gaan dan met zware personenauto’s rijden [SUV’s, o.a. BMW X5 / Totyota Land Cruiser enz.] ] met daar achter gekoppeld een aanhanger welke een TTM mag hebben van 3500 KG. Zo kan men dan alsnog gewoon weg alles ontduiken.

  2. Sven schreef:

    Hi Floris,

    Met een (personen)auto + aanhangwagen kom je boven het totale vrijgestelde gewicht van 2.500 kg. (G.C.W.), een tachograaf is dan alsnog verplicht.

  3. Andre schreef:

    In Duitsland wordt een auto/ bestelauto met aanhangwagen gelijk gesteld aan een vrachtwagen ongeacht het gewicht en moet je ook aan de regels voor vrachtwagens houden zoals bijv het zondags rij verbod

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.