Nieuws

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter wordt komend voorjaar geïntroduceerd. Bij een preview die Bestelauto te zien kreeg bleek dat ‘de Sprinter’ veel meer is dan alleen een voertuig. Het is eigenlijk een bestelauto 2.0, een voertuig met talloze aanvullende services en goedbedoelde mogelijkheden.

De Sprinter Innovation Campus werd afgelopen week in Stuttgart gehouden en geopend door Matthias Winkenbach van het MIT Megacity Logistics LAB. Hij zette meteen de toon voor de dag. “De bestelauto’s van de toekomst zijn ontworpen om te opereren in de realiteit van connectivity. Ze halen zelf informatie uit hun werkveld.”

Al eerder presenteerde Mercedes-Benz haar AdVance-filosofie. Het betekent dat de autofabrikant transformeert tot een mobiliteitsdienstverlener. De bestelauto wordt onderdeel van het Internet of Things. Doordat de nieuwe Sprinter verbonden is met het internet kan hij veel efficiënter worden ingezet bij bijvoorbeeld e-commerce. Zo liet Mercedes-Benz in een van haar workshops op de Innovation Campus zien dat de Sprinter kan worden ingezet voor optimalisatie van de last mile bij bijvoorbeeld online boodschappen doen. Met behulp van online toepassingen kan de Sprinter ook optimaal – ’s nachts – beleverd worden met bijvoorbeeld een nieuwe voorraad verf voor de schilder, of auto-onderdelen voor partsleveranciers. Met Mercedes-Benz Pro wil Daimler een fleetmanagementoplossing bieden waarmee berijder en eigenaar vrijwel altijd met elkaar in verbinding staan. Daarmee kan het het werk geoptimaliseerd worden, maar bijvoorbeeld ook het onderhoud van het voertuig. Duidelijk is in ieder geval dat de digitalisering van de maatschappij zeker niet voorbij gaat aan de bestelauto, en hoe hij gebruikt wordt. De vraag is alleen: is de gebruiker al helemaal klaar om een bestelauto als de nieuwe Sprinter op deze manier in te gaan zetten?

In november van dit jaar presenteerde Mercedes-Benz de eVito. Die komt in 2018 op de markt. Daarna volgt in 2019 de eSprinter. Er is nog weinig specifieks bekend over de elektrische versie van de Sprinter, maar de aandrijflijn zal hetzelfde zijn als die van de eVito. Dat betekent dat het accupakket rond de 120 kg weegt en dat de actieradius rond de 150 km bedraagt.

Van de nieuwe Sprinter werd op de Sprinter Innovation Campus dan weliswaar een ‘preview’ gegeven, maar meer dan een schets werd er van het nieuwe model niet getoond. Daaruit valt echter al wel af te leiden dat het front van de auto grondig wordt vernieuwd, maar dat geen wonderen verwacht moet worden rond de vorm van de Sprinter. Het laadcompartiment blijft een ietwat hoekige doos waar aerodynamisch weinig meer aan te verbeteren valt. Wel is het zo dat de laadvloer 80 mm lager komt te liggen, wat het laadvolume ten goede komt. Tijdens een van de workshops liet Mercedes-Benz zien voor de Sprinter met modulaire dashboards te komen. Het gaat om vier versies variërend van zeer eenvoudig tot zeer luxe. De dashboards zijn vrij te kiezen, al ligt het voor de hand dat de eenvoudige versie bijvoorbeeld in huurbusjes wordt gebouwd en de dure versie in VIP-shuttleversies wordt gebouwd. We zetten de dashboards hieronder even op een rij.

Andere opvallende zaken in het interieur van de nieuwe Sprinter zijn een start-knop (standaard), een elektrische handrem (hopelijk komt die ook op de Vito, zijn we eindelijk verlost van dat pedaaltje), de bediening van de cruise-control zit op het stuur en de bediening van de automatische transmissie (indien aanwezig) gebeurt op zijn Amerikaans met een hendel aan de stuurkolom. Wireless charging van de smartphone is voorbereid, zo zien we bij een eerste blik op het dashboard. Dat heeft overigens bovenop maar liefst drie afsluitbare vakken.

Voor de definitieve eerste foto’s van de Sprinter moeten we nog even wachten tot het voorjaar van 2018.


2 reacties op “Nieuwe Sprinter wordt bestelauto 2.0

  1. Niels schreef:

    Vreemd dat je het over een pedaaltje hebt van de handrem terwijl de sprinter die nooit gehad heeft.

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Nee, dat klopt! We bedoelen die van de Vito. Aangepast! Dank je wel #scherpelezers #dontyoujustlovethem

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.