
De Mercedes-Benz Sprinter heeft sinds eind vorig jaar de nieuwe OM654 dieselmotor als krachtbron voor de achterwielaangedreven versie. In de herfst van dit jaar komt de OM654 beschikbaar voor alle versies van de Sprinter.
Dat betekent dus bij zowel voorwiel- als achterwielaandrijving, maar ook bij vierwielaandrijving en alle mogelijke versies, tot aan offroadversies, taxibusjes en campers aan toe.
Mercedes-Benz belooft meer rijcomfort en een lager brandstofverbruik met de OM654.
De OM 654-motorgeneratie, die voldoet aan de emissienormen Euro VI-E en Euro 6d, heeft minder geluid en vibraties. Dit betekent dat het aangenaam stil is in de Sprinter en dat storende trillingen zijn gereduceerd. De combinatie van een aluminium behuizing met stalen zuigers, het verbrandingsproces met getrapte uitsparing en de Nanoslide-coating van de cilinderwand voor minder wrijving in de motor, in combinatie met de dynamische meerweg uitlaatgasrecirculatie en de nabehandeling van uitlaatgassen in de motor, zorgt voor een lager verbruik en lagere emissies. Dankzij de positie dicht bij de motor werkt de uitlaatgasnabehandeling met weinig warmteverlies en onder optimale omstandigheden.
De OM654-motor is voor de Sprinter leverbaar in vier vermogensklassen, afhankelijk van de gekozen aandrijf- en carrosserievariant: 84 kW (114 pk), 110 kW (150 pk), 125 kW (170 pk) en 140 kW (190 pk).

Als verdere innovatie heeft Mercedes-Benz ook voor de Sprinter met achterwielaandrijving de 2,0-litermotor gecombineerd met de automatische transmissie 9G-TRONIC. De handgeschakelde 6-versnellingsbak blijft ongewijzigd in het gamma.