![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/01/24c0034-001-scaled.jpg)
Mercedes-Benz start de verkoop van de nieuwe Sprinter en eSprinter. De prijslijsten starten bij 39.850 euro voor een conventioneel aangedreven Sprinter en 55.290 euro voor de Sprinter met de elektrische aandrijflijn.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/01/24c0034-001-1-590x443.jpg)
Zoals we begin vorig jaar al meldden: uiterlijk is er niet weinig veranderd aan de nieuwe (e)Sprinter, de verandering zit voornamelijk onderhuids en in de specificatie. Er zijn namelijk twee carrosserievormen en -lengtes, drie batterijformaten en een hoog laadvermogen. Afhankelijk van de behoefte kunnen klanten kiezen voor een grotere actieradius of meer laadvermogen. De bestelwagen is vanaf eind januari te bestellen in combinatie met 56 kWh of 113 kWh (113 kWh enkel toelaatbaar met N2-registratie) aan bruikbare accucapaciteit. Een versie met 81 kWh volgt binnenkort. Daarnaast wordt de nieuwe eSprinter op een later tijdstip voor het eerst ook beschikbaar als chassis cabine. Dit maakt de eSprinter tot een aantrekkelijke basisversie voor tal van nieuwe sectoren en carrosserie- en uitrustingsfabrikanten. Bovendien wordt hij voor het eerst geleverd met het MBUX-multimediasysteem inclusief intelligente, digitale connectiviteit, plus verbeterde veiligheids- en assistentiesystemen en een verbeterde standaarduitrusting. Bovendien wordt de eSprinter optioneel verkrijgbaar met een trekhaak. De conventioneel aangedreven Mercedes-Benz Sprinter is ook vanaf eind januari te bestellen, met tal van nieuwe functies.
De elektrisch aangedreven achteras in de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter biedt ondernemers voordelen op het gebied van de voertuiglengte, het maximale totaalgewicht (tot 4,25 ton), het trekgewicht (tot 2 ton) en het laadvolume (maximaal 14 m³). De nieuwe eSprinter is verkrijgbaar in twee carrosserievormen en -lengtes en met een efficiënte elektromotor in de vermogensniveaus van elk 100 en 150 kilowattpiek. De nieuwe synchroonmotor met permanente magneet (PSM) wordt gekenmerkt door een bijzonder goede efficiëntie. Daarnaast is ook het thermische beheer doorontwikkeld. Klanten kunnen voor de nieuwe eSprinter – afhankelijk van hun individuele eisen op het gebied van actieradius en laadvermogen – kiezen uit drie verschillende accuformaten, met een bruikbare capaciteit van 113 kWh, 81 kWh of 56 kWh (de 81 kWh-variant is later dit jaar te bestellen). De elektrische actieradius, die is berekend op een simulatie op basis van de WLTP-cyclus, bedraagt maximaal 440 kilometer. Volgens simulaties op basis van de WLTP City-cyclus is een actieradius van maximaal 500 kilometer mogelijk voor ritten in stedelijke gebieden. Met deze actieradius is de grote bestelwagen ook perfect geschikt voor langere ritten. De batterijcellen zijn gemaakt van lithium-ijzerfosfaat en zijn vrij van kobalt en nikkel. De energierecuperatie in de uitloop- en remmodus (recuperatie) maakt geoptimaliseerd en efficiënt rijden mogelijk. De intensiteit van de recuperatie kan individueel worden ingesteld met behulp van schakelpaddles achter het stuurwiel. Een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe automatische DAUTO recuperatiesysteem in de eSprinter. Onder het motto ‘rijden met een vooruitziende blik en energie besparen’ wordt informatie van de radar, camera en navigatiegegevens in een netwerk opgenomen en wordt de mate van recuperatie automatisch in realtime aan de situatie aangepast. Daarnaast kan ECO Assist anticiperend rijden ondersteunen: afhankelijk van de uitrusting en het betreffende land analyseert het systeem of er een voertuig voor de eSprinter rijdt, wat de maximumsnelheid is en of er een helling volgt op de gekozen route. Vervolgens geeft het systeem in het combi-instrument aan wanneer de voet van het gaspedaal gehaald moet worden. Afhankelijk van de situatie selecteert het systeem dan de juiste recuperatiesterkte. Daarnaast helpen drie rijmodi de bestuurder te kiezen tussen maximaal comfort of een maximale actieradius.
Net als alle andere elektrische bestelwagens van Mercedes-Benz kan de nieuwe eSprinter zowel laden met wisselstroom (AC) als met gelijkstroom (DC). De ingebouwde lader kan bij een snellaadstation standaard met gelijkstroom laden tot 115 kilowatt (optioneel). Concreet betekent dit het volgende: de batterij met een capaciteit van 56 kWh wordt in ongeveer 28 minuten van 10 tot 80 procent opgeladen met een laadvermogen van maximaal 115 kW. Het opladen van de batterij met een bruikbare capaciteit van 113 kWh vergt ongeveer 42 minuten bij een laadvermogen van maximaal 115 kW. De digitale service Mercedes me Charge is ook beschikbaar voor de eSprinter. Hiermee krijgen klanten toegang tot één van de grootste openbare laadnetwerken in Europa met ongeveer 600.000 laadpunten – waaronder het Europese snellaadnetwerk IONITY.
De Sprinter met dieselmotor is er als Gesloten Bestelwagen en Tourer, met achter-, voor- of vierwielaandrijving en een maximaal toelaatbaar gewicht van 5,5 ton. Onder de motorkap is de beproefde 2,0-liter dieselmotor (OM654) te vinden, die afhankelijk van het gekozen model en de aandrijfvariant verkrijgbaar is in vier vermogensniveaus: 84 kW, 110 kW, 125 kW en 140 kW. De aandrijvingsvarianten worden gecombineerd met de comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie (optioneel) of een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
In zowel de eSprinter als de Sprinter is standaard de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes Benz User Experience) multimediasysteem te vinden, dat is voorzien van een 26 cm (10,25 inch) scherm. Dit wordt gekenmerkt door een nog snellere rekenkracht en een verder verbeterde menunavigatie. Hierdoor bieden de eSprinter en Sprinter een digitale en interactieve ervaring. Daarnaast biedt het MBUX infotainmentsysteem, in combinatie met een Mercedes me account , een groot aantal digitale extra’s. Dankzij het MBUX-systeem is de nieuwe eSprinter ook geïntegreerd in het ecosysteem van navigatie met elektrische intelligentie met actief actieradiusbeheer en cloud-gebaseerde diensten en apps. Dit zorgt voor ontspannen reizen met transparantie en de grootst mogelijke planningszekerheid. De laadinstellingen kunnen bijvoorbeeld worden aangepast, de best mogelijke laadstrategie kan worden berekend en de batterij kan worden voorgeconditioneerd.
Binnenkort hoopt Bestelauto de eerste rij-ervaringen op te doen met de nieuwe (e)Sprinter.