Nieuws

Een kwart van de bestelauto’s in steden rijdt rond voor installatie-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Dit zijn meestal niet de schoonste voertuigen. Daarom starten de hogescholen van Amsterdam (HvA), Arnhem en Nijmegen (HAN) een tweejarig onderzoeksproject naar de inzet van elektrisch vervoer voor servicelogistiek.

Nu steeds meer steden streven naar ‘uitstootvrije stadslogistiek in 2025’ is het tijd voor duurzame alternatieven om klanten te bereiken. In dit onderzoek ‘Gas op elektrisch’ participeren twintig partners uit de praktijk, waaronder servicebedrijven.

Hoewel deze bedrijven steeds vaker bezig zijn met duurzame technieken, zoals de installatie van zonnepanelen en laadpalen, is hun eigen wagenpark vaak nog niet duurzaam. Dick Geelen van servicebedrijf Unica: “Wij worden door de klimaatdoelstellingen steeds meer met duurzaamheid geassocieerd. Dan kun je eigenlijk niet met je stinkende dieselbus bij de klant aankomen.”

Elektrisch vervoer is al mogelijk, maar wordt nog niet op grote schaal toegepast. Het project brengt de huidige situatie en de knelpunten in kaart. Servicemonteurs geven nu bijvoorbeeld aan dat de actieradius van elektrisch vervoer nog niet voldoende is. Het project combineert kennis van logistieke processen, energievoorziening en het gedrag van medewerkers bij de adoptie van innovatie. Het onderzoek wordt medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Voor dit onderzoek kreeg de HvA een RAAK Mkb-subsidie van Regieorgaan SIA, onderdeel van wetenschapsfinancier NWO. Met deze subsidie hoopt SIA kennisuitwisseling te bevorderen tussen hogescholen en mkb-bedrijven met als doel het innovatief vermogen van deze bedrijven te vergroten.

De deelnemende partners zijn: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Techniek Nederland, DOET, Baars Engineering, Easy Go Electric, Fietsdiensten.nl, Fleetkennis, Laadpunt Nederland, Urban Arrow, PSA Group, ENGIE, Unica, Heijmans, Vrije Universiteit, CityServiceBike, Juizz, Guidion, gemeente Amsterdam.

Bron: HVA


2 reacties op “Nieuw onderzoek naar inzet elektrische bestellers in servicelogistiek

  1. RouteXL schreef:

    Goed initiatief! Elektrisch vervoer lijkt ook beter bij servicelogistiek te passen dan bij distributielogistiek. Er zijn door een servicemonteur minder adressen te bezoeken dan door een pakketbezorger. Tijdens de dienstverlening kan de bestelauto worden opgeladen. Als men een half uurtje aan de slag is en dan ben je met een snellader alweer 80% opgeladen.

  2. Eddy van Thielen schreef:

    …en natuurlijk hangt er aan elke gevel in de stad een snellader… oeps… probleempje…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.