Nieuws

Mercedes-Benz Vans is van plan een nieuwe fabriek in het Poolse Jawor te bouwen om daar geheel elektrische bestelauto’s met het VAN.EA platform te fabriceren. De voorgenomen samenwerking met Rivian is voorlopig van de baan.

“Onze ambitie is om de meest gewilde bestelauto’s en diensten aan te bieden. Daarvoor moeten we op alle gebieden zeer innovatief en concurrerend zijn. Tegelijkertijd moeten we ons bedrijf op lange termijn veiligstellen. Een belangrijke succesfactor is de herschikking van ons Europese productienetwerk”, zegt Mathias Geisen, hoofd van Mercedes-Benz Vans. “De beslissing voor Jawor in Polen is een nieuwe mijlpaal op de weg naar elektromobiliteit. We herpositioneren niet alleen onze producten, maar maken ook de hele waardeketen toekomstbestendig: van inkoop tot productie, tot logistiek en verkoop. Daarom investeren we in VAN.EA, onze nieuwe volledig elektrische bestelautoplatform. Zo verzekeren we onze leidende positie op het gebied van volledig elektrische lichte bestelauto’s ook in de toekomst. Tegelijkertijd behouden we de langetermijnvooruitzichten van de bestaande fabrieken in Europa.”

“We hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend met de Poolse regering en andere Poolse economische partners. Daaruit blijkt dat we de uitstekende omstandigheden en de gemeenschappelijke infrastructuur op de gevestigde Jawor-locatie gebruiken om een nieuwe fabriek te bouwen voor de productie van bestelauto’s”, aldus Geisen. “Aangezien we in al onze bestaande fabrieken flexibel bestelauto’s met verbrandings- en elektrische aandrijving produceren, bouwen we in Jawor onze eerste zuiver elektrische fabriek. Daarmee zetten we nieuwe maatstaven en gaan we verder op onze weg naar duurzame, volledig elektrische mobiliteit.”

In de toekomst zullen de grote gesloten bestelauto’s daar op VAN.EA-basis worden geproduceerd. Door consequent in te zetten op de productie van volledig elektrische bestelauto’s wil Mercedes-Benz Vans productiviteitsvoordelen behalen en zo het concurrentievermogen aanzienlijk verbeteren. De vestiging stelt de Van-divisie in staat de kosten en de toeleveringsketen te optimaliseren en de nieuwe generatie bestelauto’s energie-efficiënt te produceren. De beslissing over de locatie en de concrete uitvoering van het project hangt nog af van de definitieve vervulling van diverse randvoorwaarden, waaronder de toekenning van steun voor de investering in Jawor.

De optie om de fabriek nog verder uit te breiden door samen met Rivian een nieuwe joint venture voor de productie van grote volledig elektrische bestelauto’s op te richten, is opgeschort omdat Rivian zijn projecten aan het heroverwegen is. Dat heeft Rivian inmiddels ook bevestigd.

Mercedes-Benz Cars produceert sinds 2019 verbrandingsmotoren in Jawor en sinds 2021 batterijen. In september 2022 kondigde Mercedes-Benz Vans aan het Europese productienetwerk te willen aanpassen voor volledig elektrische bestelauto’s op basis van het platform VAN.EA. De respectieve werknemersvertegenwoordigers en het locatiemanagement hebben daarom overeenstemming bereikt over toekomstvisies voor de fabrieken in Düsseldorf, Ludwigsfelde, Duitsland en Vitoria, Spanje. Met instemming van de cao-partijen werden voor alle fabrieken ondernemingsovereenkomsten gesloten, die duidelijk de verdere weg van de transformatie aangeven.

De fabriek van Mercedes-Benz in Düsseldorf bouwt nu al de huidige generatie van de Sprinter en de eSprinter (panelvans). Vanaf de tweede helft van 2023 komt hier de opvolger van de eSprinter op de markt. Daarnaast zullen de chassis-cabinemodellen van de grote bestelwagen in de toekomst op basis van VAN.EA worden gebouwd.

De chassis-cabineversie van de huidige generatie Sprinter wordt sinds 2018 in de fabriek van Mercedes-Benz Ludwigsfelde gebouwd. Vanaf het voorjaar van 2024 zal de nieuwe eSprinter van dit modeltype daar worden geproduceerd. Daarnaast zal het bedrijf de fabriek in Ludwigsfelde inrichten als competentiecentrum voor eVan-maatwerk.

De Mercedes-Benz fabriek in het Spaanse Vitoria produceert de middelgrote bestelauto’s van Mercedes-Benz. Het productportfolio omvat de V-Klasse, de EQV, de (e)Vito en de (e)Vito Tourer. Vanaf het midden van het decennium zal ook de middelgrote bestelauto op basis van het zuiver elektrische modulaire platform VAN.EA daar worden geproduceerd.

Met de nieuwe architectuur VAN.EA (Van Electric Architecture) versnelt Mercedes-Benz Vans de transformatie naar een aanbieder met een volledig elektrisch productportfolio.VAN.EA is de basis voor alle eVans van Mercedes-Benz in het middelgrote en grote segment, die vanaf 2025 op de markt komen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.