Nieuws

Mercedes-Benz liet eerder deze week in Stuttgart de elektrische versie van haar bestelauto Vito, de Vito E-Cell, debuteren. De Vito E-Cell is volgens Mercedes de eerste af-fabriek elektrische bestelauto. De Vito E-Cell maakte tijdens een eerste rij-impressie indruk met zijn rij-eigenschappen.

Aan de buitenzijde van de Vito E-Cell is aan niets te zien dat het hier om een elektrische bestelauto gaat. Er is ook niets te horen, want zelfs met draaiende motor is de Vito E-Cell muisstil.

De voorwielaangedreven Vito is voorzien van een elektromotor die maximaal 70 kW levert en een koppel heeft van 280 Nm. De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

De lithium-ion batterijpakketten zijn weggestopt onder de laadvloer en zijn onzichtbaar voor de gebruiker. De batterijen moeten volgens Mercedes-Benz de levenscyclus van een Vito mee kunnen gaan. De Vito E-Cell is overigens standaard voorzien van een lange wielbasis, om alle batterijen te kunnen herbergen. De batterijen snoepen geen laadvolume op, de laadruimte is hetzelfde gebleven als bij een dieselaangedreven Vito. Het laadvermogen is met 900 kg 200 kg lager dan bij een standaard Vito. Opladen van de Vito duurt met een 380/400 Volt aansluiting maximaal zes uur, met een 230 Volt aansluiting duurt het tweemaal zo lang.

Wie gaat rijden met de Vito E-Cell wordt verrast door het gebruiksgemak. Afgezien van het ontbreken van motorgeluid valt er eigenlijk nergens aan te wennen, de E-Cell rijdt net zo goed als zijn dieselbroertje. Een pluim verdienen de Mercedes-engineers voor het soepele toepassen van het koppel. Dat is bij een elektromotor altijd volop beschikbaar, wat tot supersnelle acceleraties kan leiden (en aanzienlijk sneller lege batterijen). De Vito E-Cell komt vlot mee in het verkeer, maar de power van de elektromotor wordt beheerst naar de voorwielen gebracht. ’t Verschil met de dieselVito is dat de actieradius van de E-Cell veel lager ligt: maximaal 130 km, en bij veel start-stopwerk zal die liggen tussen 50-80 km. De topsnelheid is 80 km/h. Die prestaties maken de Vito E-Cell vooral geschikt voor werk in de stad.

Mercedes-Benz begint voorzichtig met de Vito E-Cell naar de klant te brengen. Er zijn nu bijna 100 Vito E-Cells gemaakt, die de komende vier jaar in pilots gaan draaien. Vanaf 2011 zijn er 2000 voertuigen in de planning voor geĂŻnteresseerde bedrijven. Om torenhoge aanschafprijzen te voorkomen gaat Mercedes de Vito E-Cell uitsluitend met een full operational leasecontract aanbieden. De leasetarieven zijn naar verwachting 1,4 tot 2 keer zo hoog als de leaseprijs van een gewone Vito.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.