![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/02/eSprinter_drive_2024-4-1280x854-1-230x153.jpg)
Mercedes-Benz lanceerde dertig jaar geleden een bestelauto die geschiedenis heeft geschreven: de Sprinter. Als eerste bestelauto van Mercedes-Benz bracht hij in 1995 met zijn klinkende naam een revolutie teweeg in het segment van lichte bedrijfswagens – en het hele voertuigsegment droeg al snel zijn naam. Hij stond, net als nu, voor kwaliteit en innovatie.
De Sprinter maakt wereldwijd indruk op klanten en kent een hoog percentage herhalingsaankopen, mede dankzij zijn populariteit onder carrosseriebouwers en ombouwspecialisten, die hem op grote schaal aanpassen voor een breed scala aan toepassingen. Vijfenzeventig procent van alle verkochte Sprinters wereldwijd wordt omgebouwd. Mercedes-Benz trapt de festiviteiten voor het jubileumjaar van de Sprinter af met een speciale tentoonstelling in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, waar de eerste generatie Sprinter en de huidige Sprinter, inclusief de volledige elektrische eSprinter te zien zijn. De activaties gaan gepaard met een marketingcampagne onder het motto “An Icon for 30 years”, met focus op de segmentbepalende invloed van de Sprinter.
“Met de Mercedes-Benz Sprinter hebben we nu al 30 jaar een iconische bestelwagen in ons portfolio. De Sprinter is een ongekend succesverhaal en is wereldwijd al vele malen verkocht. We verwachten dat we voor het einde van dit jaar de grens van vijf miljoen verkochte exemplaren gaan bereiken. Al drie decennia lang vormt hij het leven van mensen en houdt hij de wereld draaiende. Of het nu gaat om hulpdiensten, bezorgdiensten of logistiek op bouwplaatsen – de Sprinter heeft zich gevestigd als de perfecte zakenpartner. En sinds ongeveer vijf jaar is hij ook verkrijgbaar in volledig elektrische versies die lokaal CO2-emissievrij rijden”, Klaus Rehkugler, Head of Sales & Marketing Mercedes-Benz Vans.
30 jaar Mercedes-Benz Sprinter
De Mercedes-Benz Sprinter maakt wereldwijd al dertig jaar deel uit van het straatbeeld. Hij wordt gebouwd op drie continenten: Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Tot de belangrijkste mijlpalen behoren:
• 1995: het begin van een nieuw bestelwagentijdperk
De Sprinter beleefde zijn première in het voorjaar van 1995. Het jaar 1995 was in veel opzichten een mijlpaal. De Sprinter volgde de legendarische T1/TN op en was de eerste bestelwagen met een ster die een echte naam had in plaats van een sobere cijfer- en lettercode. Hij nam alleen het technische basisconcept over van zijn voorganger, al het andere werd vanaf nul ontworpen en ontwikkeld. De combinatie van een zelfdragende carrosserie en achterwielaandrijving met hoge tractie, een modern chassis met onafhankelijke voorwielophanging en krachtige motoren was in die tijd uniek. Bovendien bood geen enkele andere bestelwagen destijds meer veiligheidsvoorzieningen: de eerste Sprinter had standaard al schijfremmen rondom, een antiblokkeersysteem (ABS), een automatisch remdifferentieel, in hoogte verstelbare driepuntsveiligheidsgordels en gordelsloten die aan de stoel waren bevestigd. Een bestuurdersairbag was optioneel verkrijgbaar. De eerste generatie Sprinter werd in 1995 gelanceerd als chassiscabine, kipper, bestelwagen of personenvervoer variant met vijf of negen zitplaatsen. Hij was er ook met een open laadbak en een dubbele of enkele cabine. Een aantal versies was leverbaar met een plat of hoog dak en de wielbases varieerden van 3.000 tot 4.025 millimeter. Het toegestane totaalgewicht bedroeg aanvankelijk 2.590, 2.800 of 3.500 kilogram.
Mercedes-Benz legde met de uitgebreide update in 2000 nadruk op veiligheid: de bestuurdersairbag behoorde voortaan ook tot de standaarduitrusting en optioneel was een voorpassagiersairbag beschikbaar die de passagiers op de dubbele passagiersbank voorin beschermde. Windowbags en tractiecontrole (ASR) waren eveneens leverbaar vanaf medio 2000, en met de introductie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® zette de Sprinter vanaf 2002 nieuwe maatstaven op het gebied van actieve veiligheid.
• 2006: De tweede generatie Sprinter met technologie- en veiligheidsupgrades
De tweede generatie van de Sprinter werd begin 2006 gelanceerd. Klanten konden rekenen op nog meer mogelijkheden: er was voortaan keuze uit drie wielbases, vier lengtes, drie dakhoogtes en een totaalgewicht van 3,0 tot 6,0 ton. De gesloten versies tot 3,5 ton totaalgewicht waren standaard voorzien van het Electronic Stability Program ESP®. Twee jaar later werd het systeem standaard op alle carrosserievarianten tot 3,5 ton totaalgewicht.
Vanaf 2008 werd het aanbod uitgebreid met een optioneel luchtveringssysteem om het comfort en de veiligheid te vergroten. Een andere mijlpaal volgde in 2009 met de introductie van BlueEFFICIENCY: de technologie met de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatisch start-stopsysteem waarmee het brandstofverbruik merkbaar werd verlaagd. In 2013 werd de zijwindassisstent geïntroduceerd, een compleet nieuw veiligheidssysteem in een bestelwagen. Vanaf 2016 was de Sprinter leverbaar met een totaalgewicht van 5,5 ton.
• 2018/2019: Connectiviteit en nog meer keuze centraal bij de derde generatie Sprinter
De derde generatie van de Sprinter werd in 2018 gelanceerd. Mercedes-Benz Vans breidde de line-up nog verder uit, mede dankzij de introductie van voorwielaandrijving en daarmee de nieuwe ‘tractor head’ variant. De Sprinter van 2018 zette nieuwe maatstaven, met name op het gebied van infotainment en connectiviteit. Het was de eerste bedrijfswagen met het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). De Sprinter gehoorzaamt sindsdien gesproken commando’s en kan ook centrale vloot-, voertuig-, bestuurders- en op locatie gebaseerde diensten bieden. Mercedes-Benz legde de lat ook op het gebied van veiligheidsfuncties wederom hoger, onder meer met de introductie van de actieve afstandsassistent DISTRONIC.
De volgende mijlpaal kwam in 2019: de lancering van de eerste productieversie van de eSprinter die met zijn volledig elektrische aandrijving lokaal CO2-emissievrij rijden mogelijk maakt voor ondernemers.
• 2024: Veelzijdiger dan ooit
De niet aflatende inspanningen van Mercedes-Benz Vans op het gebied van het verder verbeteren van de efficiency, het bereik en laadvolumes maken de huidige Mercedes Benz eSprinter tot een veelzijdige allrounder. De eSprinter is sinds vorig jaar in zijn huidige vorm verkrijgbaar – in twee carrosserievarianten en -lengtes en met drie batterijformaten met een maximaal bereik tot 445 kilometer (WLTP)1. Hij is gebaseerd op een nieuw concept bestaande uit drie modules waarmee het platform eenvoudig kan worden aangepast voor nieuwe voertuigvarianten. Dit opent ook volledig nieuwe mogelijkheden voor carrosseriebouwers en ombouwspecialisten om op basis van de eSprinter branchespecifieke oplossingen te ontwikkelen. Met een laadvolume tot 14 kubieke meter en een totaalgewicht tot 4,25 ton bewijst de eSprinter dat hij net zo functioneel is als de versies met verbrandingsmotor.
De Sprinter en eSprinter zijn vorig jaar nog voorzien van verschillende updates op het gebied van connectiviteit en veiligheid. Beide modellen profiteren van een geüpdatet MBUX-multimediasysteem – dat nu standaard aan boord is – en nieuwe digitale extra’s. Ook de veiligheids- en assistentiesystemen zijn vernieuwd en uitgebreid met extra en deels nieuwe functies die grotendeels tot de standaarduitrusting behoren. Zo omvat de standaard actieve remassistent nu ook een kruispuntfunctie. Tegen meerprijs zijn ook een 22 kW AC-lader en een rijassistentiepakket leverbaar. Het rijassistentiepakket omvat functionaliteiten voor de actieve afstandsassistent DISTRONIC, waaronder routegebaseerde snelheden.
Speciale tentoonstelling in het Mercedes-Benz Museum
Mercedes-Benz Vans houdt van 4 februari tot en met 30 maart in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart een speciale tentoonstelling over de geschiedenis van de Sprinter-familie. Bezoekers kunnen zowel de eerste generatie Sprinter als de huidige Sprinter ervaren, inclusief de eSprinter. De eerste bezoekers ontvangen bij aankoop van hun toegangsticket een speciaal jubileumcadeau. Ook is er voor fans een pop-up corner in de museumshop met Sprinter-merchandising.