Nieuws

Mercedes-Benz liet stilletjes voor de Kerst de eSprinter debuteren in Duitsland. Daarbij werd naast de al bekende specificaties van de elektrische grote besteller uit Stuttgart vooral duidelijk hoe kleine en grote fleetowners de eSprinter kunnen gaan gebruiken.

Een prijs werd niet officieel bekend gemaakt maar uit diverse Duitse media is op te maken dat die rond de 50.000 euro komt te liggen, circa 8.000 tot 9.000 euro hoger dan een ‘normale’ Sprinter en (toevallig?) op hetzelfde prijsniveau als Volkswagen en MAN nu in Nederland hanteren.

Iets wat we nog niet eerder zagen bij de minimale introductie die we zelf beleefden van de eSprinter, is de verschillende rijmodi. De drie rijprogramma’s “E +”, “E” en “C” worden geselecteerd via de rijprogrammaknop in de middenconsole. Afhankelijk van de selectie rijdt de eSprinter óf bijzonder efficiënt óf richt zich op hoger comfort, waarbij de klimaatregeling bijvoorbeeld wordt aangepast ten gunste van een hoger bereik.

Het is belangrijk voor veel wagenparken en wagenparkbeheerders om een ​​nauwkeurige analyse van haalbaarheid, zuinigheid en efficiëntie uit te voeren voordat ze overschakelen op elektrische aandrijvingen. Typische rijprofielen, bedrijfstijden, actieradius en laadtijden zijn hier doorslaggevende parameters – en vereisen een holistische overweging. Als onderdeel van zijn eDrive VAN-strategie heeft Mercedes-Benz Vans aan deze behoeften voldaan en een ecosysteem opgezet voor de individuele mobiliteitsrevolutie. Belangrijke punten van de service zijn advies over de keuze van het voertuig, ondersteuning met nieuwe tools en overweging van de totale exploitatiekosten.

Met de eVan Ready-app en de eCost Calculator heeft Mercedes-Benz Vans al nuttige en met succes gevestigde tools, waarmee werkgevers en chauffeurs gedurende een bepaalde periode opnames van alle ritten kunnen gebruiken om erachter te komen of een elektrisch voertuig geschikt is voor hun gebied van gebruik – en welke besparingen konden worden gevonden.

In talloze klantgesprekken waren er echter altijd vragen over laadinfrastructuur – vooral in grotere vloten: kunnen alle voertuigen tegelijkertijd in het depot worden opgeladen? Is de huidige stroomvoorziening voldoende of zijn aanvullende installaties vereist? De beslissing om over te schakelen gaat immers ook over de investeringsbehoeften waarmee het wagenpark te maken zal hebben – en over besparingen dat kan worden gemaakt.

De eCharging Planner, ontwikkeld in co-creatie door klanten door Mercedes-Benz Vans samen met klanten, moet deze vragen in drie stappen beantwoorden. Bovendien voert de webgebaseerde tool een analyse uit die op maat is gemaakt voor het bedrijf en betrekking heeft op de omschakeling van conventionele naar elektrische voertuigen op batterijen.

In de eerste stap worden de voorwaarden verzameld die relevant zijn voor energiebeheer: dit omvat de benodigde grootte van voertuigen en wagenpark, de typische bedrijfstijden, het potentiële energieverbruik en de omstandigheden op de plaats van vestiging. De eCharging Planner houdt ook rekening met elektrische voertuigen van andere fabrikanten, omdat alleen het totale aantal batterijvoertuigen in het wagenpark een informatieve analyse van de benodigde laadinfrastructuur mogelijk maakt.

In een tweede stap analyseert de eCharging Planner, afhankelijk van de feitelijke toepassingssituatie, de geschiktheid en het gebruik van randdiensten en producten door Mercedes-Benz: de wallbox, Mercedes PRO-services en intelligent laadbeheer. Stap drie houdt rekening met lokale omstandigheden: dit omvat noodzakelijke bouwmaatregelen in het depot, evenals de elektrische parameters van geïnstalleerd netvermogen, potentiële belastingpieken of de installatie van stroomverdelers.

Uiteindelijk creëert de eCharging Planner een individueel resultaat voor elke gebruiker. Investerings- en bedrijfskosten van de conversie worden vergeleken met de mogelijke besparingen om de afschrijvingsperiode te bepalen.

Naast analyse en advies biedt Mercedes-Benz ook hardware-oplossingen voor laadinfrastructuur: voor individuele klanten is de Mercedes-Benz Wallbox Home, met een compact, hoogwaardig ontwerp, beschikbaar. Nog uitgebreider is het aanbod voor klanten met meer dan twee voertuigen op één locatie: met het laadinfrastructuuraanbod voor wagenparkklanten ondersteunt Mercedes-Benz Vans wagenparken – samen met een geselecteerde partner – van advies en locatievoorbereiding, installatie van het opladen hardware, tot en met onderhoud en ondersteuning. Voor fleet-klanten in Duitsland komt een optionele intelligente laadoplossing beschikbaar met netwerkmogelijkheden van het voertuig en een compatibel laadstation. Hierdoor kunnen belastingpieken worden vermeden of op zijn minst worden gereduceerd en dus kosten worden bespaard.

De Mercedes-Benz eSprinter wordt in Duitsland leverbaar vanaf februari 2020. De prijzen liggen naar verluidt rond de 50.000 euro. Dat zijn overigens schattingen. Mercedes-Benz houdt zelf de kaken op elkaar over aanschafprijzen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.