Nieuws

Renault presenteerde in april van dit jaar haar nieuwe Master en Trafic bestelauto’s. Toen hebben we uitgebreid bericht over de noviteiten van beide modellen. Nu kunnen we rijden met de nieuwe Master en Trafic.

Voor wie het in april gemist heeft, hier is de link naar dat verhaal. Toen zagen we dat vooral de Master was voorzien van een nieuw front, ontworpen door Renaults huisdesigner Laurens van den Acker. Ook het interieur was fors vernieuwd, zodat nog altijd sprake is van een efficiënt mobiel kantoor. De Trafic is zowel wat betreft het exterieur als het interieur minder vernieuwd dan zijn grote broer.

Wel hebben beide modellen nieuwe motoren gekregen. De Master is vanaf nu voorzien van een 2.3 liter dCi dieselmotor, voldoend aan emissie-eis Euro6d TEMP. De commonrail diesel is leverbaar in drie vermogens: 135, 150 en 180 pk, waarbij die laatste twee voorzien van start-stop. De twinturbo motor heeft bijbehorende koppels van 360, 385 en 400 Nm. De Master heeft altijd een handgeschakelde zesbak. Een automatische transmissie is (nog) niet leverbaar.

De Renault Trafic heeft een nieuwe 2.0 liter dieselmotor. Geen 1.6 dus meer, maar duidelijk meer cilinderinhoud. De nieuwe motor is er in een keur aan vermogens: 95 pk, 120 pk (naar keuze met start-stop), 145 pk en 170 pk. Alleen de 120 pk kan ook zonder start-stop geleverd worden. De krachtigste twee versies krijgen het label ‘Energy’ en zijn ook leverbaar met de zesgangs automatische transmissie met dubbele koppeling. Standaard wordt een zesgangs handbak gemonteerd. Vanzelfsprekend heeft Renault ook volelektrische aandrijving in de aanbieding. De Master ZE als bestelauto kennen we al, bij het evenement in Lissabon zagen we ook een prototype van de Master Bus ZE, voorzien van 15 zitplaatsen en goed voor een actieradius van 120 km. De Trafic is er nog niet als ‘Battery Electric Vehicle’ (BEV), maar Renault verzekert ons dat die er binnen afzienbare tijd ook komt. Renault heeft als ambitie namelijk om haar complete gamma bedrijfswagens ook elektrisch aangedreven aan te bieden.

De Master is er in drie lengtes en hoogtes (alles van L1H1 tot L3H3) voor de voorwielaangedreven versie. De versie met achterwielaandrijving is er ook in L4, en dan in sommige gevallen ook nog met dubbellucht achter.

De eerste rit die we langs de kust in Lissabon maken is met een Master L2H2, voorzien van de nieuwe 2,3 liter diesel met de meeste pk’s, 180. Daarmee hebben we voldoende vermogen, ook met 640 kg aan lading achterin en behoorlijk wat stijgingen als we de bergen in rijden. Daar valt op dat de motor al bij lage toeren goed oppikt en de 400 Nm aan koppel is duidelijk merkbaar. Al rijdend zien we nog een keer hoe slim Renault het interieur heeft ingericht, echt weer tot een mobiel kantoor. Onze smartphone kunnen we in de Master laden met inductie. Superhandig, geen gerommel meer met snoertjes. Ook slim is de Rear View Assist. Achterop de Master zit een grote camera en op de plek waar vroeger de achteruitkijkspiegel zat, zit nu een klein videoscherm dat een haarscherpe weergave geeft van de situatie achter de auto. Handig bij parkeren, manoeuvreren en als je een aanhanger achter de Master hebt. Renault heeft de update van de Master trouwens aangegrepen om nog veel meer slimme en veilige systemen op de auto te monteren. Zo heeft de Master nu Side Wind Assist, Front Park Assist, Blind Sport Warning en Active Emergency Braking System.

De Renault Trafic is licht vernieuwd. Een iets andere grille, plus heel fraaie LED koplampen, maar dat is het dan wel aan de buitenzijde. Ook aan de binnenzijde zijn de vernieuwingen minimaal, met enkel wat chroom details, nieuwe bekledingstoffen en een wat dikker aangezette unit voor de multimedia en navigatie. Ergonomisch zit het interieur nog altijd prima in elkaar, dus een echte noodzaak voor een revolutie in ontwerp was er ook niet. De belangrijkste vernieuwing bij de Trafic is de motor, die is gegroeid in cilinderinhoud en bedraagt nu 2.0 liter. Wij rijden de Trafic in de 145 pk versie. Die pk’s worden goed op de weg gelegd, en dat is mede te danken aan de EDC automatische transmissie, met dus die dubbele koppeling. Het zorgt voor relaxed rijden, zeker in de stad. Echt een aanrader en zeker de meerprijs waard (al is die momenteel nog niet bekend). In de Trafic vinden we geen binnenspiegel en ook en Rear View Assist zoals bij de Master is er niet. Dat is jammer, want er is met camerasystemen, zoals ook concurrent PSA weet, prima rondom zicht te krijgen, zelfs met eliminatie van de gevreesde dode hoek. Nu doet Renault dat laatste nog altijd met een groothoekspiegel in de rechter zonneklep, maar die is ons nog nooit echt praktisch gebleken.

Als we de Trafic hebben geparkeerd, rijden we nog een exemplaar van de Master. Een achterwielaangedreven exemplaar dit keer, in het oranje, en ook nog met dubbellucht achter. Echt een Master voor het zware werk dus, met een totaalgewicht van 3,5 ton. De 2,3 diesel levert in dit geval 165 pk en ook dat vermogen doet het, ook op deze zware auto, prima. We merken tijdens het rijden bij deze Master weer wat we ook bij de voorwielaangedreven opmerkten: het weggedrag van de Master is niet veranderd. Navraag bij Renault leert dat er naar het onderstel en de wielophanging geen verbeteringen zijn doorgevoerd. Gemiste kans als je het ons vraagt, want nu rijdt de Master gewoon niet zo fijn als sommige van zijn concurrenten.

Renault biedt overigens van zowel de Master als de Trafic honderden versies aan. Voor eigenlijke elke klus, of je nu voornamelijk personen vervoert, of gekoelde levensmiddelen, of bouwmaterialen. Renault Tech heet de afdeling die de conversies af-fabriek verzorgt. Van de Trafic zagen we al weer een dubbele cabine die ons eigen Snoeks mag leveren. Kijk het vlog even naar het einde toe uit om die conversies te zien

De nieuwe Renaults Master en Trafic worden geleverd vanaf september. De prijslijst van de Trafic begint bij 20.065 euro, die van de Master bij 23.390 euro.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.