Nieuws

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe eSprinter. En hoewel aan de carrosserie en het interieur weinig veranderd is, is er toch sprake van een echt nieuw model. Met veel meer keus in chassis-varianten, een compleet nieuwe aandrijflijn, een prima actieradius en net zulke goede laad- en trekvermogens, staat er echt een heel andere eSprinter dan voorheen.

Mercedes-Benz heeft al een paar keer eerder informatie vrijgegeven over de tweede generatie eSprinter, maar nu kunnen we het voertuig voor het eerst echt zien. En een verrassing is er meteen: waar de eerste generatie eSprinter er alleen was als gesloten bestelauto, komt de tweede er ook als chassis-cabine en in vele opbouwvarianten. Dat is van harte welkom bij ondernemers die een grote elektrische bestelauto willen proberen.

2 ton aan de trekhaak

Eerst kijken we even naar de gesloten bestelauto. De gesloten versie van de nieuwe eSprinter is er in twee lengtes, L2 en L3, standaard met een hoog dak. Het laadvolume bedraagt dan maximaal 14 kuub, het laadvermogen 1575 kg. Het totaalgewicht mag maximaal 4,25 ton zijn, dus dat kan nog net met een B-rijbewijs. Mercedes-Benz heeft geluisterd naar de wensen van de markt, want aan de trekhaak van de eSprinter mag 2.000 kg hangen. Deze gesloten bestelauto-versie van de nieuwe eSprinter komt eind 2023 als eerste op de markt, en dan met de grootste accu van 113 kWh.

Electric

Voordat we kijken naar de aandrijflijn, lopen we even naar de chassis-cabine van de eSprinter, die zoals gezegd er qua uiterlijk net zo uitziet als de Sprinter met een dieselmotor, al geven de badges met het woord ‘Electric’ wel duidelijk aan dat het hier om een emissievrije versie gaat. Ook de chassis-cabine is er in twee lengtes. We zien in de presentatieruimte een eSprinter met een open laadbak, ingericht voor groenvoorziening. De andere chassis-cabine heeft een koelopbouw en kan bijvoorbeeld gebruikt worden in de horecadistributie. We kruipen even in de cabine van de eSprinter maar zien daar niet veel nieuws, behalve een definitief digitaal instrumentarium en een nieuw MBUX-systeem.

LFP

De aandrijflijn van de nieuwe eSprinter is modulair opgebouwd, in drie onderdelen. Waar vroeger de motor zat zit nu de frontmodule, met alle hoogvoltagecomponenten en regeleenheden om de aandrijflijn aan te sturen. Je kunt er als eigenaar nog altijd naar kijken via de ‘motorkap’. In het midden van het chassis, laaggeplaatst, zit de accu. Die is er in drie capaciteiten, van 56, 81 en 113 kWh. We kijken met interesse naar het accupakket op display, want we zien aan beide kanten een soort ‘vleugels’. Die steken zowel bij de gesloten bestelauto als de chassis-cabine flink naar buiten. Is dat niet gevaarlijk? Navraag leert dat de vleugels juist de veiligheid bevorderen want het zijn crashzones die de accucellen zelf beschermen. Fijn om te horen is dat de accu’s van de eSprinter zijn uitgerust met lithium/ijzerfosfaat (LFP) celchemie. Er wordt dus geen kobalt en nikkel meer gebruikt, terwijl actief warmtebeheer zorgt voor maximale efficiëntie. Een warmtepomp is ook aanwezig in de nieuwe eSprinter.

e-As

De elektromotor, om precies te zijn een permanent-mangaan synchroon motor, zit op de achteras van de eSprinter. De motor weegt 130 kg en dat is niet veel, maar op de achteras is het wel veel gewicht. Daarom heeft Mercedes-Benz een aluminium ombouw met stabilisatoren om de motor heen gebouwd. We zijn benieuwd hoe dat straks gaat rijden. De motor heeft een vermogen van 100 of 150 kW en een koppel van 400 Nm.

Reuzensprong

De vorige eSprinter had een actieradius van maximaal 150 kilometer, de opvolger maakt een reuzensprong naar een range van 400 km. Rijd je vaak in de stad, dan kan dat oplopen tot 500 km. Een testrit die Mercedes zelf hield kwam op een range uit van 475 km. Het verbruik kwam daarbij uit op 21,9 kWh/100 km. Opladen kan zoals het een moderne bestelauto betaamt met AC of DC. De boordlader, die de stroom in de auto omzet bij het laden met wisselstroom, bijvoorbeeld bij een wallbox, heeft een maximaal vermogen van 11 kilowatt. De nieuwe eSprinter kan bij snellaadstations met maximaal 115 kilowatt worden opgeladen. Snelladen van 10 tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt ongeveer 28 minuten voor de 56 kWh-accu en ongeveer 42 minuten voor de 113 kWh-accu. Mercedes-Benz kan natuurlijk helpen met tal van services voor optimaal accugebruik. Zo is het vernieuwde MBUX-systeem voorzien van Electric Intelligence, waarmee je ritten kunt plannen in overeenstemming met je nog resterende accucapaciteit. Desnoods dirigeert de auto je naar een beschikbare laadpaal. Ook via de app MercedesMe biedt het merk uit Stuttgart weer aanvullende services voor de gebruiker.

De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter komt in de VS en Canada op de markt, komende zomer. Europa en dus ook Nederland volgt dan eind 2023, eerst met de gesloten versie met de grootste accu. Andere versies, inclusief de chassis-cabine, volgen dan geleidelijk aan. Prijzen worden bij de marktintroductie bekend gemaakt.


3 reacties op “Foto’s + VLOG: Dit is de Mercedes-Benz nieuwe eSprinter

  1. Maurice Van Klinken schreef:

    Is al bekend wanneer de marktintroductie is?

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Dat staat in de tekst. Eind 2023.

  3. Eli schreef:

    U vermeldt hier een zeer gewenste warmtepomp waarmee het verbruik in de winter niet te veel stijgt en dus de range niet te veel zakt. Weet u toevallig of er in de eerste versie (bouwjaar 2021) ook een warmtepomp voorzien was?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.