Nieuws

Renault presenteerde twee jaar geleden de EZ-Flex, een dedicated elektrisch voertuig voor stadsdistributie. Nu presenteert Renault de resultaten van een uitgebreide proef.

De zogeheten ‘last mile’ bezorgingen vormen de laatste schakel in de logistieke keten voor de levering van goederen tot op de eindbestemming, of die bestemming nu een winkel, restaurant, kantoor of woning is. Het voertuig moet milieuvriendelijk zijn en bijdragen tot een betere levenskwaliteit in steden.

Om meer inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van gebruikers (steden, overheden of ondernemingen) lanceerde Renault Group in 2019 een experiment met diverse partners zoals La Poste, Montpellier Méditerranée Métropole, de stad Montpellier en de onderneming Services Ecusson Vert (SEV) om feedback te verzamelen op het terrein.

“Dat EZ-Flex-experiment voor leveringen in stadscentra in het kader van stadslogistiek werd uitgevoerd in samenwerking met Renault Group en de onderneming SEV. Het bracht een ware dialoog tot stand tussen de gemeenschap, de logistieke operator SEV en de handelaars om samen aan de mobiliteit van de toekomst te bouwen, de aantrekkingskracht van stadscentra te vergroten, en een echte hefboom te creëren om grootstedelijke gebieden te ontwikkelen. Het project kadert in een voluntaristisch beleid van onze metropool om tegen 2025 een ware mobiliteitswijziging te bewerkstelligen”, benadrukt Michaël Delafosse, burgemeester van de stad Montpellier en voorzitter van Montpellier Méditerranée Métropole.

Het experiment steunt op EZ-Flex, een 100 procent elektrisch, compact en wendbaar voertuig, ontworpen om de toegang tot stadscentra te vergemakkelijken voor koeriers. Zijn draaicirkel van 4,5 m geeft hem uitstekende wendbaarheid in de straten van het stadscentrum. Professionals konden beschikken over voertuigen met sensoren om gegevens over locatie, kilometerstand, rijbereik, openen van de deuren, snelheid en stops te verzamelen.

Ook werd er bijzondere aandacht besteed aan de ergonomie van het voertuig. Zo biedt het een brede toegang tot de bestuurderspost om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, een cruciaal aspect bij het leveren van tientallen pakjes per dag. Het laden langs de achterkant werd eveneens geoptimaliseerd dankzij de ergonomische laadhoogte en deuren waarlangs elk laadoppervlak gemakkelijk te bereiken is. Er werden verschillende achter-modules getest om aan de verschillende behoeften van professionals te voldoen.

Uit de eerste testfase, die op het einde van het jaar afloopt, kan Renault Group waardevolle lessen trekken voor de ontwikkeling van toekomstige voertuigen voor stadsleveringen. De experimenten bevestigen het belang van een 100 procent elektrische aandrijving die bijdraagt tot een rustgevender en kalmer rijgedrag, dat zowel door koeriers als door stadsbewoners wordt gewaardeerd. Bovendien zijn de gebruikers erg te spreken over de compacte afmetingen en ultrakorte draaicirkel van het voertuig, die een uitzonderlijke wendbaarheid verzekeren.

De grote deuren zonder scharnieren en middensteun over de lengte van de laadzone vallen erg in de smaak omdat ze de toegang bij het laden en lossen vereenvoudigen. Deze handelingen worden ook vergemakkelijkt door de kleine wielen die de hoogte van de laadvloer beperken tot 0,7 meter boven de grond. Bovendien werden verschillende vloerhoogtes achteraan getest om het werk van koeriers te vergemakkelijken door de achterste gedeelte meer ergonomisch te maken.

Ook werd er geëxperimenteerd met nieuwe inrichtingen voor de cabine. De regeling van de bestuurdersstoel werd aangepast om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, ongeacht de grootte van de bestuurder. Doordat koeriers de deuren kunnen openen met een handsfree kaart die tijdens de testfase werd ingevoerd, hoeven ze geen pakjes op de grond te leggen. Er werd tevens bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid: de plaats van de buitenspiegels werd herzien, wat samen met de verticale ruitsteunen bijdraagt tot een beter zicht tijdens stadsritten. Naargelang het verkeer gebruiken de bezorgers in 15 procent van de gevallen de deur aan de passagierszijde, wat vergemakkelijkt wordt door de vlakke vloer en de opklapbare passagiersstoel. Deze tests en de regelmatige gesprekken met de partners zullen bijdragen tot de denkoefening van Mobilize over de definitie van Mobilize Hippo, het voertuig dat het merk zal aanbieden voor leveringen over de laatste kilometer.

Andere experimenten, onder meer met betrekking tot diensten, worden nog onderzocht. In deze tweede testfase kan Mobilize zijn toekomstige aanbiedingen voor professionals bepalen. Aanbiedingen die diensten en voertuigen combineren die specifiek geschikt zijn voor leveringen over de laatste kilometer.

“Experimenten op het terrein geven ons inzicht in de reële behoeften van klanten. De informatie die we op deze manier bij onze partners verzamelen, stelt ons in staat om ons aanbod perfect af te stemmen op onze toekomstige klanten, zowel op het vlak van voertuigen als op het vlak van aanverwante diensten”, aldus Jean-Christophe Labarre, directeur innovatie en strategie voor partnerschappen en mobiliteitsdiensten van Mobilize.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.