Nieuws

Mercedes-Benz heeft haar Vito bestelauto op een groot aantal punten vernieuwd. Mercedes spreekt zelf van de ‘nieuwe’ Vito, en dat is misschien wel terecht. De Vito is ècht anders.

Zo lijkt het niet meteen, want wie met een half oog kijkt zou de nieuwe Vito niet opmerken als hij voorbijrijdt. Toch heeft de Vito een nieuw gezicht. Zo zijn er nieuwe koplampen, die een wat distinctievere look geven dan voorheen. De koplampen zijn standaard uitgerust met LED dagverlichting. Bi-Xenon licht is optioneel, net als cornering lights en een sproeisysteem voor de koplampen. Ook de voorbumper is licht gewijzigd. De ruwe structuur geeft aan dat het om een robuust exemplaar gaat. De bumpers zijn natuurlijk leverbaar in carrosseriekleur.

 

Ook in de cabine is er het nodige aangepast. De pook is vernieuwd, er zijn nieuwe bedieningsknoppen en optioneel een instrumentenpaneel boven het hoofd. Het stuur is nu voorzien van vier spaken en heeft indien gewenst tal van knoppen, die de bediening van bijvoorbeeld audio vergemakkelijken. Nieuwe audio is trouwens leverbaar op de Vito. De optionele matchromen stuurspaken zijn sjiek. De vloermatten in de Vito hebben nieuwe kleuren en ook de verlichting in het interieur is vernieuwd.

Echt vernieuwd is de Vito onderhuids. De auto heeft een geheel nieuw chassis. De voor- en achterassen zijn eveneens vernieuwd. Het chassis en de assen geven een geheel nieuwe ervaring in stabiliteit, weggedrag en comfort en veiligheid, belooft Mercedes. TTM.nl heeft de Vito nog niet kunnen rijden, maar hoopt de verbeterde rijkwaliteiten snel aan u te kunnen rapporteren.

Net als Volkswagen bij de Caddy gaat Mercedes bij de Vito ook voor schoon en zuinig als het om motoren gaat. Mercedes heeft daarvoor de BlueEfficiency technologie, die optioneel verkrijbaar is. Er zijn drie nieuwe viercilinder diesels: een 95 pk voor de 110 CDI, een 136 pk voor de 113 CDI en een 163 pk voor de 116 CDI. Top van het motorengamma is de V6 diesel met 224 pk. Alle motoren voldoen aan Euro 5. Volgens Mercedes hebben alle motoren veel lagere brandstofverbruiken dan voorheen, evenals een CO2-uitstoot tot wel 15 procent lager. Wie nog meer besparingen wil, moet eerst in de buidel tasten voor BlueEfficiency.

Alle diesels hebben overigens ook een roetfilter en gekoelde uitlaatgasrecirculatie. Alle viercilinders zijn standaard voorzien van een nieuwe ECO Gear zesversnellingsbak.
De nieuwe Vito wordt officieel gepresenteerd op de IAA in Hannover.
 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.