Nieuws

Mercedes-Benz lanceert eind dit jaar de tweede generatie van hun kleinste bestelauto de Citan. Maar Bestelauto mocht er half augustus al naar kijken. Korte conclusie: het voertuig lijkt op tal van punten veel meer in lijn gekomen te zijn met de overige lichte bedrijfswagens van Das Haus. Oftewel: de nieuwe Citan is nu nĂłg meer een echte Mercedes.

Want het is natuurlijk een publiek geheim dat de, intern met W415 aangeduide, eerste generatie Citan een directe afgeleide is van de tweede generatie Renault Kangoo. De Duitsers deden in 2012 enorm hun best het voertuig binnen het Mercedes-Benz gamma in te passen. Maar de design language, de set uitgangspunten en waarden waarlangs een auto ontworpen wordt, vertelde toch vooral een verhaal met veel stokbrood en camembert en minder met  Baurernbrot en Aufschnit.

Dat realiseerde men zich in Stuttgart terdege. Daarom verhuisde een team van Mercedes designers naar de Franse tekentafels om daar twee jaar lang samen met hun Franse collega’s een nieuwe lichte bestelauto te ontwerpen die veel meer in lijn is met de Duitse ontwerptaal. Lees dat als geharmoniseerd met tal van stijleffecten die we ook terugvinden bij de Vito, de Sprinter maar ook bijvoorbeeld de Mercedes-Benz B-klasse.

Dat zie je het beste aan de flanken van de auto die onder de dorpels een light version heeft van de kenmerkende knik van de Vito. Dat is een knap staaltje stijlintegratie. Want Renault weet daar op zijn beurt met de twee kunststof beschermplaten juist weer een typisch Franse uitstraling te bewerkstelligen. Verder zijn bijvoorbeeld de achterlichten veel meer in stijl met de overige broertjes binnen de Mercedes-Benz bestelwagenfamilie. En de koplampen, standaard met H7 en optioneel als LED met een mooie streep als stadsverlichting komen van de Mercedes-Benz B-klasse. Ook heeft de auto nu spiegels met daarin een richtingaanwijzer. 

Maar voor de gebruiker is het mogelijk veel belangrijker dat de nieuwe Citan nu op een Ă©cht Mercedes-Benz onderstel staat. Wielophanging, torsiestangen en schokdempers zijn hier nu echt voor 100 procent voor de Citan ontworpen. Door de afstelling daarvan bewerkstelligt Mercedes volgens hun zeggen een rijgedrag dat nauw aansluit bij dat wat je van een Mercedes mag verwachten. De beloofde betere wegligging, zeker bij hoge en zware belading, komt ook voort uit een 20mm grotere spoorbreedte en een 190 mm langere wielbasis.

Langer en breder
Sowieso is de hele auto in afmeting gegroeid. In de breedte met 69mm en in de lengte met 178mm tot 4.498mm. Dat geeft achter het stuur gezeten niet alleen een veel meer volwassen gevoel, iets waar ook het veel modernere dashboard aan bijdraagt. Maar het maakt ook dat er nu nĂłg eenvoudiger twee europallets via de 180Âş opende asymmetrische achterdeuren naar binnen geschoven kunnen worden. En de geelkentekenvariant van de Citan de Tourer krijgt door die bredere cabine achterin driezitplaatsen. En dat is in dat segment heel belangrijk. Ook het laadvermogen groeide van 536kg naar 708 kilo en dat is fors in deze klasse. Dat geldt ook voor het nieuwe trekgewicht. Alle nieuwe Citans mogen nu (geremd) 1.500 kilogram trekken en dat was 1.050 kg. Optioneel zijn er Ă©Ă©n of twee schuifdeuren verkrijgbaar.

Voorlopig vijf motoren
Tweede helft volgend jaar moet er een complete elektrisch aangedreven versie van de Citan komen. Maar voorlopig bestaat de keuze bij de nieuwe Citan nog uit een viercilinder 1,461 cm3 dieselmotor met naar keuze 55, 70 of 85 kW en een 1,3 liter benzinemotor met of 75 of 96 kW. Alle modellen beschikken over een start/stopfunctie maar de sterkste diesel kreeg ook overtorque, een functie waardoor er bij scherp accelereren kortstondig meer vermogen en koppel vrijkomt wat het inhalen nog verder vergemakkelijkt. Op het eerste gezicht lijkt het ons dat Mercedes die functie beter op de instapmotorisering had kunnen zetten. Want de huidige 108 CDi motor heeft volgens de Nederlandse importeur 59 kW en de vernieuwde 108 CDI maar 55 kW. Wel hebben alle motoren een hoger koppel. Zo wint de nieuwe 108 20Nm en mogelijk dat dat de teruggang in pk’s opvangt. Dat zullen de eerste rijtesten leren.

Uiteraard voldoen de nieuwe 108, 110, 112 CDi diesels en de 110 en 113 benzinemotoren aan de Euro 6 step D normen en zijn weer zuiniger dan hun voorgangers. Standaard komt de nieuwe Citan met een zesgangsversnellingsbak die via een pook aan het dashboard via kabels bediend wordt. Voor de sterkere diesel- en benzinemotoren is er ook een zevengangs automaat met Doppelkupplungsgetriebe (DCT) beschikbaar. Dat is een variant met twee koppelingen waarbij de volgende gang alvast wordt ingelegd en achter de openstaande koppeling wacht tot hij door het wisselen van de stand van de twee koppelingen bliksemsnel kan wordt geactiveerd.

Compleet elektrisch
We zeiden het al, er komt een e-Citan. Die heeft dezelfde elektrische hardware als de Renault Kangoo die uit de Renault Zoe komt. Die motor heeft een vermogen van 75 kW  en een 245 Nm koppel. Waarmee de e-Citan een maximale snelheid moet halen van 130 km. Men weet het nog niet helemaal zeker maar bij Mercedes verwachten ze een actieradius van 285 kilometer (WLTP gemeten) wat bij een benutbare 44 kW batterijreserve zou neerkomen op een verbruik van 0,15 kW per kilometer. Het achtcellige batterijpakket zit onder de auto op de plaats waar bij een klassieke Citan de uitlaat zit: dat kost dus geen laadruimte.

Sowieso is er afgezien van de aandrijving geen enkel verschil met de klassieke Citans. Alles wat er te koop is op een gewone Citan van klimaatbehandeling tot verwarmde voorruit, is ook verkrijgbaar op de e-versie. Behalve de versnellingsbak dan want die heeft de e-Citan met zijn hoge koppel vanaf snelheid nul niet nodig. Toch heeft ook de e-Citan dezelfde versnellingspook als zijn dieselbroertje. Alleen fungeert die hier al schakelaar om voor- en achteruit te kiezen en de mate van regeneratie. Mercedes-Benz laat ook de e-Citan 1.500 kg trekken. En dat is goed nieuws want dat zie je nog niet veel in deze klasse.

Snelladen
De e-Citan kan zowel AC via 220 aan het stopcontact, of via een laadpaal op 400V als DC bij een snellader van stroom voorzien worden. Voor het laden aan een thuispaal is er een laadinstallatie aan boord die 11 kW of optioneel 22 kW naar de batterijen kan sturen wat resulteert in laadtijden van vier of twee uur. Met DC gaat het sneller: dan kan er tot 75 kW naar het batterijpakket gejaagd worden zodat die binnen 40 minuten van 10 naar 80 procent volraakt. De aansluiting zit netjes voorop zodat er geen stekkers en laadklepjes uitdagend openstaan aan de straat of trottoirzijde. Leuk detail: het contact is zelfs verlicht.

Mooi interieur
Inpandig is vooral het interieur geweldig verbeterd. Je hebt niet meer het gevoel in de zakelijke werkomgeving te zitten maar in een echte personenwagen. Nog mooier wordt het met het optionele multifunctionele iPad achtige scherm in het midden. Daarop is een koppeling met een smartphone mogelijk via bijvoorbeeld Apple play. Ook de radio en telefonie zit daar op. Optioneel zijn er tal van extra functies zoals navigatie en Mbux dat zich via spraak laat bedienen en nog uitgebreid kan worden met de services van Mercedes-Me. Het scherm dient ook voor de optionele camerasystemen. De vraag is wel wie deze opties in de praktijk ook echt allemaal besteld maar het kan.  

Sommige opties zijn wĂ©l echt een aanrader. En eigenlijk zo geniaal dat ze standaard zouden moeten zijn. Zoals de heel simpele maar zeer effectieve smartphonehouder. Nu moeten bijvoorbeeld koeriers die met hun smartphone met de basis verbonden zijn en er op navigeren een of andere zuignap bij de Action kopen. De Mercedes-Benz versie past zowel links als rechts op het dashboard en is prachtig verstelbaar. Ook heel praktisch en wel standaard is de documentengleuf op het dashboard waarin ook een tablet of een clipboard past. En boven de voorruit is er ook nog een praktische aflegruimte voor documenten. 

Optioneel kun je zo’n beetje alle veiligheidsvoorzieningen kopen die er ook op de S-klasse zitten. Maar standaard komt de nieuwe Citan ook al met maar liefst zes airbags (bij de Tourer 7). Daarnaast zit er standaard een behoorlijke hoeveelheid ADAS op zoals ABS, EPS, afdalings- en zijwindassistent. Ook standaard zijn Hill Start Assist, vermoeidheiddetectie en het Mercedes-Benz Noodoproepsysteem dat automatisch doorverbind met een centralist die dezelfde taal spreekt als waarop het dashboard staat ingesteld.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.