Nieuws

De BouwBeurs in Utrecht is nou niet meteen een evenement waar je Bestelauto verwacht, maar schijn bedriegt. Op de BouwBeurs staan traditioneel altijd een paar bestelautofabrikanten, want bouwers en aannemers, die hebben vaak een busje nodig.

Het is druk op de BouwBeurs 2023, maar dat mag ook geen verbazing wekken nadat er sinds 2019 geen evenement meer was. Nu was het weer vol in de Jaarbeurs, en wij struinden door de hallen.

Direct in hal 8, pal bij het BouwBeurs Nieuwscafé van de collega’s van Eisma Bouwmedia, zagen we de stand van Mercedes-Benz. Met een primeur voor Nederland: de Mercedes-Benz eCitan. De elektrische Citan was overgebracht uit Stuttgart, want bij de Nederlandse dealers staat hij vooralsnog niet. Ook de Vito, bij uitstek een bouwbusje, staat op de stand in een uitvoering met dubbele cabine. Ook staat er een eSprinter op de stand, maar dan niet de nieuwe versie, want die staat vooralsnog alleen bij Bestelauto op de site. De huidige versie van de eSprinter dus, maar wel eentje met 5.000 euro overheidssubsidie en 5.000 euro ‘voorraadpremie’. 10.000 euro voordeel dus, op te halen op de stand van Mercedes-Benz.

In hal 12 staan nog veel meer bestelauto’s. Ford Pro bijvoorbeeld, dat op de valreep besloot naar de BouwBeurs te komen. Ford laat de spiksplinternieuwe Transit Custom debuteren. Dit model staat pas midden dit jaar bij de dealer, maar is nu al te zien tijdens de BouwBeurs. Een echte primeur, want dit is de eerste keer dat ze de Transit Custom showen in Nederland. Het is ook meteen een stoere Trail-versie. Naast de Transit Custom staat er ook een nieuwe Ranger Raptor op de stand. En die is imposant! De derde auto op de Ford-stand is de E-Transit, de elektrische versie van Fords grootste besteller. Hij staat op de stand in een chassis-cabine uitvoering met open laadbak. Net aan de overkant van de Ford-stand staat ook een E-Transit, maar dan als gesloten bestelauto en ingericht door Bott. Dat laat zien dat een fraaie inrichting heel goed kan in zo’n elektrische bestelauto.

Heel veel Renaults zijn er ook te zien in hal 12. Dat begint al bij aanbieder Werkbus, dat diverse Renaults laat zien op haar stand, onder meer met inrichting van Sortimo. Even verderop vinden we de stand van Renault Nederland, met aan de ene kant de Renault Kangoo E-Tech Electric, inclusief het fraaie Open Sesame concept, zoals eerder getest door Bestelauto. Aan de andere kant zagen we de nieuwe Trafic. Renault presenteerde op de BouwBeurs de Trafic Shop & Go. Deze Trafic is voorzien van een rijke uitrusting en is binnen 30 dagen leverbaar. Handige ‘tools’ als een volledig betimmerde laadruimte en een afgewerkte en beschermende laadvloer behoren tot de standdaarduitrusting van deze nieuwe uitvoering, evenals stoere side-bars – omdat het oog ook wat wil. De nieuwe Renault Trafic Shop & Go is verkrijgbaar in vier carrosseriekleuren en tijdelijk biedt Renault 0% rente op dit nieuwe model bij financial lease (normaliter 1,9%). Renault breidt het Shop & Go-uitrustingniveau in de loop van 2023 verder uit met meer modellen van Renault Bedrijfswagens.

MAN biedt ook nog altijd solide bestelauto’s en had diverse TGE’s meegenomen naar Utrecht. De TGE 3.180 Lion S die MAN op de BouwBeurs laat zien, is het visitekaartje van de nieuwe MAN Individual-afdeling. De special edition springt er uit met sportieve rode accenten, zwarte 17 inch lichtmetalen velgen, buitenspiegels in carbon look en de driedelige achterspoiler. Optioneel zijn sidebars in zwart aluminium met kunststof treden en Individual-accenten leverbaar. Op de stand staat ook een TGE chassis cabine met open laadbak. De TGE 3.180 Chassis met dubbele cabine is volgens MAN gemáákt voor maatwerktoepassingen. Zo kan hij worden uitgevoerd als kiepwagen of een krachtpatser met een kraan of open laadbak. Alle MAN TGE-modellen beschikken over de krachtige en efficiënte 2,0-liter Euro 6 dieselmotor die ook geschikt is voor het gebruik van HVO-brandstof.

Maar de bedrijfsautofabrikanten waren natuurlijk niet de enige standhouders met een bestelauto op de BouwBeurs. Bij Leaseplan zagen we een Opel Vivaro staan. En toen we weer vertrokken van de Jaarbeurs zagen we bij de ene uitgang de elektrische Citroën e-Jumpy van Rockpanel staan, en bij de andere uitgang een lange 7,5 tons combinatie van Soprema, bestaande uit een Iveco Daily bakwagen en een drie-assige aanhangwagen.  

De BouwBeurs is nog tot en met vrijdag 10 februari 2023 te bezoeken. Meer informatie op www.bouwbeurslive.nl


1 reactie op “Foto’s: Busjes kijken op de BouwBeurs

  1. Henk Berbee schreef:

    Tot 10 febr…. Volgend jaar??

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.