
Fiat Professional is net als elke (bestel)autofabrikant continu bezig om haar strategie voor de toekomst te bepalen. Bestelauto kon daar onlangs een heel klein stukje van zien.

Tijdens de beurs Transpotec in Verona zat Bestelauto aan tafel aan met Fiat Professional CEO Stephane Gigou en hoofd marketing en sales Luca Marengo. “De bestelautomarkt verandert voortdurend, maar momenteel misschien wel meer dan ooit. Nieuwe eisen rond emissie, maar ook veranderingen in de retailsector zorgen ervoor dat onze klanten andere wensen krijgen”, schetst Gigou. “Er zijn duidelijke trends zichtbaar. Emissie-eisen volgen elkaar snel op en gaan hand in hand met lokale restricties, komend door een stringenter overheidsbeleid. Dat zorgt er weer voor dat bestelautogebruikers zich gesteld zien voor investeringen en daardoor hogere bedrijfskosten. Veel bedrijven gaan zelf ‘groen beleid’ opzetten en gaan professioneler om met hun wagenparkbeheer.” De huidige trends gaan de nodige gevolgen hebben voor de markt, zo denkt Gigou. “Het duurzaam denken leidt langzaamaan tot een afwijzing van diesel en elektrificatie als missie. Daarbij gaan aanbieders totaaloplossingen bieden, die klanten totaal ontzorgen. De hele levensduur van de auto wordt daarbij afgedekt, van aankoop tot aftersales tot restwaarde. Zo gaan we voor de beheerders en berijders van een situatie van ‘total cost of ownership’ naar ‘total cost of transport solution’.

Een grote trend is de opkomst van het belang van de ‘last mile delivery’ en e-commerce. “Er is een duidelijke groei van vervoersbewegingen in de stad zichtbaar”, zegt Marengo. “Om te voldoen aan emissie-eisen en congestie te beperken is een trend naar de inzet van grote voertuigen, met méér laadvolume, te verwachten.” Hij ziet daarbij de afgelopen twintig jaar sowieso al een groei in laadruimte bij bestelauto’s. “En die is het grootst bij het compacte segment en het grootste segment. Het laadvermogen stijgt ook, en dat is dan weer het meeste het geval bij het compacte segment. Bij het grote segment zien we dat de korte-wielbasisversie zal groeien in aandeel, tot zo’n 65 procent. De langere versies blijven zo’n 35 procent uitmaken van het geheel.” Hij ziet een duidelijke shift in de segmenten bestelauto’s voor de toekomst. “Zoals gezegd, de compact van wordt belangrijker in de binnenstad, maar we zien daar ook nieuwe initiatieven. Wat voor rol gaat de (elektrische) cargobike krijgen? Dan kan invloed hebben op de afzet van bestelauto’s. Zelf kijken we ook naar de samenstelling van ons gamma, maar het is nog te vroeg om te zeggen hoe dat er in de toekomst uit gaat zien.”

Marengo en Gigou wilden nog wel kort ingaan op de opkomst van aandrijflijnen van bestelauto’s anders dan die met dieselmotoren. Marengo: “Het afgelopen jaar waren er circa 12 batterij-elektrische (BEV) bestelauto’s op de totale Europese markt en zeven bestelauto’s op CNG. Het aandeel CNG zal naar verwachting de komende 4 tot 6 jaar gelijk blijven. De grootste groeier zullen de BEV’s zijn, met naar verwachting 26 bestelauto’s op die basis in 2024. Andere elektrische varianten zijn er ook, met range-extenders, (mild) hybrids en PHEV’s. Die zijn weliswaar in opkomst, maar komen naar ons idee niet in zo’n grote mate op de markt als de BEV’s. Wat onze eigen strategie wordt? Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen, maar zeker is wel dat we ons modellengamma goed tegen het licht houden. Een verduurzaming is namelijk noodzakelijk.”