![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24C0126_011-scaled.jpg)
In de zomer van 2023 kon Bestelauto voor het eerst exclusief kennismaken met de nieuwe Mercedes-Benz Vito en eVito. Toen konden we er alleen goed naar kijken, in deze lente kunnen we er ook eindelijk mee rijden.
Dat doen we in mooie routes rond Frankfurt. We zien bij aankomst behalve de Vito en de eVito ook de Sprinter en de eSprinter staan. Maar de eSprinter hebben we onlangs in Los Angeles al gereden, dus concentreren we ons eerst maar eens goed op de Vito-range.
Onze collega Bert Roozendaal kon daar vorig jaar al voor het eerst mee kennismaken, dus zien onze ogen hetzelfde als die van hem destijds. Het is wat overdreven om te spreken van een geheel nieuwe Vito. Uiterlijk is er niet zoveel veranderd. Er is een nieuwe grille, waarmee de Vito weer wat meer lijkt op de Sprinter. Ook zijn er nieuwe Multibeam LED koplampen. Ook aan de achterzijde is de verlichting tegenwoordig LED. De bumpers zijn voor en achter vernieuwd en naar wens in lakkleur leverbaar. Het opgewaardeerde uiterlijk heeft ook nieuwe lichtmetalen velgen die voor de Vito en eVito 17 inch groot zijn. Er zijn ook vijf nieuwe lakkleuren.
Swipe
Die laten wij even voor wat ze zijn bij de eerste Vito die we gaan rijden. Dat is een Vito 116 CDI in ‘arktikweiss’, voorzien van 4×4 aandrijving. De OM654 dieselmotor onder de motorkap levert 163 pk en een koppel van 380 Nm. Wil je deze motor rijden, dan ben je wel verplicht het uitrustingsniveau Pro of Select te kiezen. Deze diesel is er ook in 102, 136, 190 en 237 pk, maar let op, niet op alle uitrustingsniveaus dus. De motor kwijt zich prima van zijn taak en we hebben tijdens onze rit de tijd om even rond te kijken in het interieur. Daar zien we een paar nieuwe zaken. Het stuurwiel is vernieuwd. Het is lekker dik, met een fraai zilvergrijs metalen detail. Het is naar wens te verwarmen. We zien tal van knopjes die met een swipe goed te bedienen zijn. Voor onze neus een instrumentendisplay met twee analoge klokken maar ook een 5,5 inch digitaal display. In het dashboard zit ook een 10,25 inch scherm met het MBUX systeem, waarover later meer. De nieuwe optionele middenconsole biedt een afneembare bekerhouder, twee USB-C poorten en twee open opbergruimtes. De onderste is beschikbaar voor het draadloos opladen van een smartphone.
Plek
De Vito met dieselmotor is mooi opgewaardeerd, en de vraag is natuurlijk of je nog een dieselmotor in je bestelauto moet willen. Het is nog steeds niet verboden en misschien is nu wel de juiste tijd om nog een diesel-Mercedes te kopen, met de aanstaande zero-emissiezones en het verdwijnen van de BPM-vrijstelling op dieselbusjes per 2025. Mercedes-Benz Vans Nederland weet dat veel ondernemers met de nieuwe regelgeving nog één keer voor een diesel-Vito willen gaan en heeft al extra productieplekken ingeruimd.
Flipper
Met de Vito 4×4 weer geparkeerd stappen we meteen over in de elektrische Vito, de eVito. Dat is in deze tijden van elektrificatie natuurlijk wel een bestelauto waarmee je nog vele jaren vooruit kan, zeker als je veel in de stad moet zijn. De elektromotor van de eVito is 85 kW (116 pk) sterk en het accupakket is 60 kWh groot. Dat is goed voor een actieradius van maximaal 319 km. De eVito is heerlijk stil en dankzij het extra gewicht van de accu’s ligt hij prima op de weg, beter nog dan de gewone Vito. Jammer is het dat het 90 kWh accupakket (goed voor max. 381 km) voorbehouden is aan de eVito Tourer. We horen echter dat er slimme bedrijven zijn die een eVito Tourer kopen en hem dan laten ombouwen naar gesloten bestelauto… Wie zelf invloed wil hebben op de actieradius kan slim regeneren (op vier niveaus) met flippers achter het stuur. In de stand D-auto doet de eVito dat zelf. In de laadruimte van de eVito ligt wat lading, er mag maximaal 950 kg mee.
Assistentie
De Vito en de eVito zijn standaard voorzien van tal van assistentie- en veiligheidssystemen, deels vanwege de GSR2-wetgeving van 1 juli a.s. Standaard is er Attention Assist, Driving Light Assist met een regensensor, cruisecontrol, Active Brake Assist met cross-traffic functie, Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, achteruitrijcamera en Intelligent Speed Assist om de snelheid te bewaken. Wel vervelend is dat zo’n snelheidsbewaker al bij 1 km/h overschrijding begint te piepen. Er zijn ook tal van assistentiesystemen optioneel te krijgen, zoals een actieve cruise control die de snelheid aanpast op de weg en zelf snelheid vermindert voor bochten en rotondes. Met de actieve cruise control is het ook mogelijk de ingestelde snelheid automatisch te laten aanpassen aan de maximum snelheid. Active Steering Assist helpt dan weer actief om tussen de lijntjes te blijven rijden.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24C0126_039-590x393.jpg)
Humor
In de eVito kijken we ook even naar het MBUX-systeem. Dat is enorm verbeterd ten opzichte van de eerste versie. Met het initiële commando ‘Hey Mercedes’ kunnen tal van spraakopdrachten worden gegeven die feilloos worden uitgevoerd. Je kunt MBUX tegenwoordig zelfs het weerbericht laten voorlezen, Wikipedia laten raadplegen en de Duitse engineers van Mercedes-Benz hebben zelfs enkele moppen in MBUX verstopt! Echt handig is het elektrische menu in MBUX. Daar is de state-of-charge van de accu’s te zien, maar je kunt er ook opladen mee programmeren en zelfs de accu’s preconditioneren. MBUX is echt van meerwaarde op elke Mercedes-Benz bestelauto en we zouden het dan ook altijd aanraden.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24C0129_051-590x332.jpg)
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24C0129_057-590x393.jpg)
VAN.EA
Als laatste rijden we ook even een rondje met de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter. Die heeft dezelfde interieur-updates als de Vito, met onder meer het nieuwe MBUX. We kiezen voor de diesel-Sprinter, want de nieuwe eSprinter hebben we begin dit jaar al in de Verenigde Staten gereden. Zowel Sprinter als eSprinter rijden prima, maar tijdens het rijden moeten we telkens aan één ding: VAN.EA. Dat is het nieuwe elektrische platform waarop vanaf 2026 Mercedes-Benz haar elektrische bestelauto’s gaat bouwen. Dat is dus echt een nieuwe stap naar de toekomst, en eentje die veel verder gaat dan de eVito en de eSprinter van nu. Dus vragen we ons stilletjes af of het wel slim is nu nog een Vito, eVito, Sprinter of eSprinter te kopen van wat Mercedes-Benz zelf de ‘tussengeneratie’ noemt, of nog een paar jaar te wachten op een geheel nieuwe bestelautogeneratie.
Die beslissing moet u zelf maken. De nieuwe Vito- en Sprinter-range zijn nu te bestellen. De nieuwe Vito is er vanaf 34.660 euro, de eVito vanaf 54.710 euro. De prijslijst van de Sprinter met dieselmotoren begint bij 39.850 euro. Voor de eSprinter moet minimaal 55.290 euro mee worden genomen. De eVito en de eSprinter komen natuurlijk in aanmerking voor de nieuwe SEBA-subsidieregeling.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24C0117_001-590x332.jpg)
Naast de Vito en de Sprinter presenteerde Mercedes-Benz ook een vernieuwde versie van de Sustaineer, de duurzame concept bestelauto die we al vaker zagen. De Sustaineer is een soort rijdend lab waarin Mercedes-Benz tal van innoviteiten kan uitproberen. Een aantal daarvan wordt momenteel intensief getest met het oog op mogelijke serieproductie. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de combinatie van de dicht bij de carrosserie geplaatste verwarming en de zone-airconditioning. Tests hebben aangetoond dat er zo aanzienlijk minder energie nodig is om de grote bestuurderscabine van een eSprinter te verwarmen. En dat scheelt weer actieradius. Naast de Sustaineer zien we nu een cargobike staan. Deze ONO e-cargo bike heeft een actieradius van maximaal 25 kilometer en de 1,4 kWh accu biedt ondersteuning bij snelheden tot 6 km/u, om het wegrijden te vergemakkelijken. De accu kan binnen enkele seconden worden vervangen. In de Sustaineer zien we twee Onomotion laadcontainers van elk 200 kg. De cargobike kan één zo’n container vervoeren. Het overzetten is makkelijk dankzij de wieltjes van de containers. De Sustainer kan dan als microhub dienen voor binnenstedelijke distributie. Het is een mooi concept, maar wel een die we al veel vaker zagen. Ook bij Mercedes-Benz, dat al drones en bezorgrobots vanuit een Sprinter liet opereren. Deze concepten werden tot nu nooit realiteit en daarom wordt het weleens tijd dat zo’n binnenstadsconcept doorbreekt. Welke voertuigfabrikant durft nu eindelijk eens een set cargobikes neer te zetten aan de rand van de stad en vervoerders en winkeliers te helpen bij de citylogistiek?
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24c0116-009-590x393.jpg)
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/04/24c0116-015-590x332.jpg)