![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/02/eSprinter_drive_2024-18-1280x591-1-230x106.jpg)
De Mercedes-Benz eSprinter is toe aan de tweede generatie. Het Duitse merk heeft de orderboeken al open en liet Bestelauto in een zonnig Californië rijden met haar nieuwe grote e-besteller.
Dat was voor Bestelauto een hernieuwde kennismaking, want in het najaar van 2022 zagen we deze nieuwe eSprinter voor het eerst. Maar toen mochten we er niet mee rijden, en nu wel. In en rond Los Angeles dus, en voor die locatie is een goede reden. Deze tweede generatie eSprinter wordt door Mercedes-Benz ook in de VS op de markt gebracht, in tegenstelling tot generatie 1. Sterker nog, de US-versie wordt zelfs in Amerika gebouwd, in North Charleston, South Carolina om precies te zijn. De Europese versies komen uit fabrieken in Düsseldorf en Ludwigsfelde. Mercedes-Benz Vans investeerde in totaal 350 miljoen euro in de tweede generatie eSprinter, 150 miljoen euro daarvan ging op aan de aanpassing van de productielijnen. Mercedes-Benz verwacht veel van de entree op de Amerikaanse markt, en denkt dat bedrijven als UPS, Fedex en Amazon, waarvan sommige ook al met de ‘normale’ Sprinter rijden, met de eSprinter goed hun werk kunnen doen in stad en regio.
Electric
In een welkom zonnetje staan diverse modellen van de eSprinter ons op te wachten. We zien het meteen al: uiterlijk is de eSprinter niet veranderd. Het typeplaatje ‘Electric’ verraadt dat het hier om elektrisch aangedreven bestelauto’s gaat. De EU-modellen verschillen ook nauwelijks van de US-specificatie. Enkel het knipperlicht in de lichtunits is anders dan de Europese modellen. Wat opvalt: alle testmodellen zijn groot! De gesloten bestelautoversie, de enige die we kunnen rijden vandaag, is er in twee lengtes, L2 en L3. Dit is duidelijk een L3, met een totale lengte van 712 cm. Ook het batterijpakket is het grootste: 113 kWh. Logisch ook, want in de VS is dat het enige accupakket. In Europa is er ook keus uit 56 en 81 kWh. Het grote testmodel heeft een totaalgewicht van 4,25 ton.
Niet moeilijk doen
Als we wegrijden vraagt niemand ons om het rijbewijs. In de VS rijd je gewoon met een B-rijbewijs in een zware e-besteller. Doen ze in tegenstelling tot Nederland niet moeilijk over. Natuurlijk komt de eSprinter ook in 3,5 tons versie naar ons land, daar hopen we er ook een testrit mee te maken. De afstanden in ons land zijn minder dan die in Amerika, maar ook bij ons is een goede actieradius zeer welkom. Die actieradius is in de tweede generatie eSprinter sterk verbeterd. Reed je in generatie 1 met een actieradius van 150 km eigenlijk van laadpaal naar laadpaal, in generatie 2 kom je 440 km ver. Rijd je ook nog eens vaak in de stad, dan is zelfs 530 km mogelijk.
Power
Onderweg op een mooie route merken we dat de eSprinter voldoende power heeft. De elektromotor levert 100 kW tot 150 kW vermogen en dat is voldoende voor onze taken vandaag. Het koppel bedraagt 400 Nm. Wel is het mogelijk om het vermogen aan te passen door gebruik van verschillende rijmodi. Er is keus uit Comfort, Eco en Maximum Range. Comfort staat voor het totale vermogen en koppel, bij Eco wordt het vermogen wat geknepen en Maximum Range staat voor mindere prestaties, maar wel een maximale actieradius. Energie terugwinnen kan natuurlijk ook. Net als bij andere e-Mercedessen gaat dat met flippers achter het stuur, in vijf standen. De lichtste stand is D+++ en dat loopt terug naar D-, waarmee bijna one-pedaldriving mogelijk is. Nieuw is de optie D Auto. Daarbij bepaalt de auto zelf de mate van regeneratie, op basis van weer en verkeer. We proberen het uit maar merken niet zo veel van actief remgedrag van de eSprinter. In Nederland nog maar eens oefenen.
MercedesMe
Bij een stop voor de lokale Walmart hebben we even tijd om het interieur van de eSprinter te bekijken. Dat is eigenlijk niet gewijzigd. Het ziet er goed uit, met veel bergruimte en in het midden de grote console met daarin het MBUX-systeem. Dat biedt alles wat je maar wenst. Belangrijk natuurlijk: informatie over de accucapaciteit, maar je kunt ook een route plannen met voldoende laadpalen in het navigatiesysteem of zelfs apps aan MBUX toevoegen. Met de app MercedesMe heb je ook op de smartphone de mogelijkheid tot informatie over je voertuig of zelfs fleet. De spraakfunctie van MBUX (‘Hi Mercedes’) werkt stukken beter dan toe we dit jaren geleden voor het eerst uitprobeerden. We kijken ook nog even in de laadruimte. Met de lange wielbasis meten we in de laadruimte een laadlengte van maar liefst 430 cm. Het laadvolume van de eSprinter is maximaal 14 m3, het laadvermogen is bij onze 4,25 tons versie 1725 kg, standaard is het 1575 kg. Aan de trekhaak mag maar liefst 2.000 kg. Dat zijn heel nette waarden. In ons testmodel ligt 200 kg aan lading voor een reële impressie.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/02/eSprinter_Newport_30.jpg)
Camera/spiegel
Met de boodschappen in de tas rijden we verder en merken op dat de eSprinter vol zit met fijne veiligheids- en assistentiesystemen. Op de highway zomaar van baan veranderen kan onveilig zijn, maar de dodehoek-assistent helpt je om objecten naast het voertuig waar te nemen. Active Brake Assist zit op de eSprinter maar hebben we gelukkig niet nodig. Wel genieten we van de digitale achteruitkijkspiegel. Die ziet eruit als een gewone spiegel, maar het beeld van een camera achterop de auto wordt geprojecteerd in de spiegel. Dat geeft een veel beter, helderder beeld dan welke spiegel ook. Een fijne optie bij het rijden met een gesloten tussenschot.
Stil
Hamvraag: hoe rijdt die nieuwe eSprinter? Eenvoudig antwoord: uitstekend! De aandrijflijn van de eSprinter is modulair opgebouwd, met onder de ‘motorkap’ geen motor maar hoogvoltage-componenten en regeleenheden. Onder het voertuig zitten de accupakketten. Netjes weggewerkt, en van de ‘crashvleugels’ aan de zijkant (die we vorige keer goed zagen) is niets meer te zien. Bijzonder aan de eSprinter is de montage van de 130 kg zware elektromotor. Die rust op de achteras en de eSprinter heeft dan ook achterwielaandrijving. De zware motor heeft een ingenieus ophangingsysteem en tijdens het rijden merken we aan niets van dat gewicht op de achteras. Met de accupakketten erbij is er een aangenaam laag zwaartepunt, wat zorgt voor stabiel en solide weggedrag. Daarbij komt dat het in de cabine heel stil is. Mercedes-Benz heeft blijkbaar goed gekeken naar de geluidsisolatie. Over de rij-eigenschappen van de eSprinter hebben we niets te klagen.
De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter is nu te koop vanaf 55.390 euro. Let wel, dat is voor de gesloten bestelauto, prijzen voor de later te introduceren chassis-cabine volgen te zijner tijd. De eSprinter maakt zijn entree in een felbevochten segment, met onder meer de net vernieuwde Stellantis-bestellers plus de Toyota Proace Max, de Ford E-Transit, Iveco eDaily, de Maxus eDeliver 9, Volkswagen eCrafter en MAN eTGE en de nieuwe Renault Master E-Tech Electric. Die auto’s zetten we graag eens naast elkaar voor een vergelijkende test.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2024/02/eSprinter_Newport_08.jpg)