
De problematiek van logistiek in de stad is niet alleen voorbehouden aan Nederland. Dat blijkt duidelijk een white paper over de toekomst van bestelauto’s in de stad die door de International Van of the Year jury is samengesteld en op vakbeurs Solutrans werd gepresenteerd.
De white paper is officieel getiteld The Evolution of the Light Commercial Vehicle in the Urban Environment’ en bevat een compilatie van visies van de leden van de IVOTY-jury, die afkomstig zijn uit 24 Europese landen.
In tien rubrieken keek elk lid naar het heden en de toekomst in relatie tot last mile logistics.

In het 16 pagina’s tellende document worden duidelijke berichten afgeleverd die zijn gericht op logistieke problemen met betrekking tot de continue bevolkingsgroei in steden. Het begint met de rol van de bezorger en de noodzaak om de efficiëntie te verbeteren en deze doelstelling kan alleen worden bereikt door een functioneler bestelwagenontwerp en een verhoogde input van IT-systemen. “Dergelijke slimme oplossingen zullen hoekstenen van toekomstige ontwikkelingen zijn en worden ingebed in het ontwerp van bestelauto’s”, aldus de paper.
Aangezien de stadsautoriteiten strengere voorschriften hebben ingevoerd om de toenemende verkeerscongestie te overwinnen en de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen, komt er, gelieerd aan de eisen van de klant van e-commerce, een toename van leveringsvoertuigen aan en dit is waar elektrische of hybride voertuigen op batterijen het meest geschikt zijn.

Autonome voertuigen voor dit specifieke gebied worden door de bestelautofabrikanten overwogen, maar er zijn nog geen pan-Europese voorschriften voor het ontwerp en het veilige gebruik ervan. Veiligheid is een prioriteit en een echte uitdaging, volgens het rapport, ‘om gevaar en inefficiënties van onveilige werkwijzen te voorkomen’.
ROI, maatschappelijke acceptatie en andere mogelijke uitdagingen en oplossingen worden ook beschreven in de hoofdstukken van de richtlijnen.
“Technische vooruitgang kan eenvoudig worden gebruikt om het bedrijfsleven te stimuleren, maar het kan ook worden aangewend om het leven van mensen te verbeteren en onze stedelijke landschappen vorm te geven. De toekomst van stedelijke logistiek is afhankelijk van bedrijven, politici en lokale autoriteiten die wereldwijd samenwerken om innovaties op de juiste koers te sturen. Het zoeken naar een betere, groenere en echt duurzame samenleving is een nobel en urgent doel, maar het zal ook slimmere transport- en leveringsprocessen mogelijk maken en de evolutie van een nieuw soort lichte bedrijfsvoertuigen stimuleren”, was een andere krachtige uitspraak.
Jarlath Sweeney, voorzitter van IVOTY, gaf commentaar op de selectieve standpunten en meningen van de juryleden die hebben bijgedragen aan de White Paper: “Complimenten aan de juryleden voor het bedenken van het initiatief en een sterke bijdrage aan het document. Het vormt een platform voor open discussie waar alle belanghebbenden aan kunnen deelnemen en hopelijk zal hun inbreng op termijn leiden tot een tweede editie.”