Nieuws

Bestelwagens die rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats, of bij gebrek daaraan dubbel parkeren, je ziet het in elke stad. Het is inefficiënt en hinderlijk voor de chauffeur en de stadsbewoners. Om dit probleem aan te pakken start in Amsterdam een proef met gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens. Ze rijden direct naar deze plek en hoeven niet meer midden op straat te laden en lossen. De logistieke sector kan hierdoor efficiënter en goedkoper werken. En de parkeerdruk en verkeersoverlast nemen af.

PostNL zet haar bestelwagens in voor deze proef. Deze staan in verbinding met het centrale systeem dat de optimale route plant om de pakketten af te leveren. Het systeem reserveert tevens de benodigde slimme parkeerplaatsen op de route. De parkeerplek geeft zelf door of hij vrij is of niet. De chauffeur krijgt vervolgens via het navigatiesysteem van de bestelwagen door waar hij naartoe moet en of daar een voor hem gereserveerde laad- en losplek is.

De Hogeschool van Amsterdam onderzoekt de winst die deze dynamische oplossing oplevert voor de logistiek, maar ook de leefbaarheid in de stad. Leidt deze technologie tot een fijnere leefomgeving? Is er een goede business case?

Technolution brengt deze innovatie naar de praktijk, door alle technisch systemen te integreren. Zo worden de parkeersensoren gekoppeld aan een open database, deze database levert en ontvangt data van bijvoorbeeld de gemeente en de logistieke partners. Uit deze data rolt het routeadvies en kunnen de parkeerplaatsen realtime gereserveerd worden.

De gemeente Amsterdam stelt voor deze proef een aantal bestaande laad- en losplekken beschikbaar. In het kader van toekomstige milieumaatregelen zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een vervoerder alleen de stad in mag als hij ook daadwerkelijk zo’n parkeerplaats heeft. Ondernemersvereniging EVO bekijkt deze oplossing in een breder perspectief. Zo biedt het ook een flexibele oplossing voor bijvoorbeeld verhuizers en aannemers die nu een officiële aanvraag moeten indienen om in een straat te kunnen werken.

De parkeerproef is een onderdeel van het Europese project Sailor, wat gaat om ‘smart last mile commerce’. In vier Europese steden worden praktische experimenten opgezet om de effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid van de logistiek in Europa te verbeteren. Naast Amsterdam zijn er demonstratielocaties in Borlänge (Zweden), Graz (Oostenrijk) en San Sebastian (Spanje). De proef is 1 juli 2016 gestart en duurt 2 jaar.

 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.