
Wie overweegt een elektrische bedrijfswagen aan te schaffen, krijgt te maken met allerlei vragen over modellen, actieradius, oplaadtechnieken, financiering, subsidies. Erik Lenssen van Renault Trucks Nederland behandelt de aspecten rondom de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen tijdens zijn sessie op het online Bestelauto e-VANt op 3 februari 2021.
Bij de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen komen er een hoop vragen op je af. En er kleven ook nog een aantal vooroordelen aan deze nieuwe manier van transport. Als Alternative Energies Manager van Renault Trucks Nederland is Erik Lenssen dagelijks bezig met vervoersvraagstukken over de toekomst.

“Emissieloos rijden wordt de nieuwe norm. Zeker in binnensteden stellen gemeenten hier steeds meer eisen aan. Grote Europese steden waaronder Amsterdam hebben zero-emissiegebieden. Die gebieden worden de komende jaren uitgebreid, en dus groter. Reken er maar op dat hier op termijn een landelijk beleid voor komt, want de luchtkwaliteit in steden wordt steeds belangrijker. Bij Renault Trucks spelen we in op deze ontwikkeling, en bieden met een scala aan bedrijfswagenmodellen ondernemers een breed aanbod, geschikt voor elke wens”, aldus Lenssen.
In zijn sessie op 3 februari gaat Lenssen in op de verschillende modellen die er zijn en hun inrichting, op de actieradius van de verschillende bedrijfswagens, op de oplaadtechniek- en infrastructuur, de financieringsmogelijkheden én de verschillende subsidies die landelijk en lokaal beschikbaar zijn.
“Er komt veel kijken bij de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen. Maar het gaat altijd om de vraag: waarvoor heb je het voertuig nodig. Het doel bepaalt de uiteindelijke keuze. Denk daarbij aan afmetingen, een open of gesloten laadbak, een lage of hogere instap. Over de actieradius en oplaadtijden bestaan verschillende meningen, zeker in vergelijking met de huidige dieselvarianten. Daar ga ik dieper op in. Net als op de financieringsmogelijkheden en de verschillende subsidies. Zo heeft Amsterdam een eigen subsidie, maar komt er ook een landelijke regeling die in 2021 ingaat. Er zijn veel vragen en veel antwoorden, maar één ding is zeker: wil je in de toekomst binnensteden blijven bevoorraden, dan moet je emissieloos rijden.”
