Bestelautotests

Groot was de impact, bijna drie jaar geleden, toen Volkswagen de ID. Buzz Cargo introduceerde. Een volledig elektrische bestelauto, en ook nog eens een hertaling van de historische Bulli. De markt reageerde positief, vorig jaar was de ID. Buzz Cargo de bestverkochte elektrische bestelauto volgens VW.

Best succesvol dus, maar tegelijk werd de ID. Buzz Cargo ook weer niet het baanbrekende e-busje dat iedereen dacht. Dat ligt deels aan de specificaties van de ID. Buzz Cargo, die niet konden tippen aan die van de Transporter, en natuurlijk ook aan een markt die maar moeilijk de stap maakt naar volledig elektrisch rijden.

Efficiënter

Volkswagen heeft het gamma van de ID. Buzz Cargo uitgebreid, met onder meer een wat eenvoudiger versie met 58 kWh accupakket, en aan de bovenkant met de 4Motion, met vierwielaandrijving dus. Het standaard accupakket is nu 79 kWh groot en het is efficiënter gemaakt, want de actieradius is gegroeid. In theorie dan, en daarom testen we de ID. Buzz Cargo opnieuw.

LED

De ID. Buzz Cargo heeft nog altijd een uniek uiterlijk, al worden we op straat inmiddels niet meer nagekeken. De lichte update die de auto heeft gekregen gaat vrijwel voorbij aan het uiterlijk. Op de achterklep die deze ID. Buzz heeft is er een LED-strip tussen beide achterlichten getrokken. Aan de voorkant kan er ook zo’n lichtstrip tussen de koplampen worden getrokken.

Trekhaak

De (elektrisch bedienbare) achterklep is natuurlijk optioneel, twee achterdeuren kunnen ook. De laadruimte is niet veranderd, met een kleine 4 kuub aan laadvolume. Het laadvermogen ligt nog altijd op 650 kg. Geen revolutionaire cijfers. Blij worden we wel van de (inklapbare) trekhaak: daar mag 1800 kg aan gewicht aan hangen. Een fatsoenlijk trekgewicht is iets waar veel ondernemers om vragen. We leggen vast 350 kg aan lading in de laadruimte voor onze verbruiksrit straks. Terwijl we dat doen zien we de fraaie inrichting, met vastzetrails en tassen. Bij de zijschuifdeur vinden we nog een handig iets: in de vloer zit een klein afsluitbaar opbergvak, waar je het laadsnoer van de auto kwijt kan.

Schermen

In het interieur van de ID. Buzz Cargo is niet veel veranderd. Het multimediascherm is iets gegroeid naar 12,9 inch. Het scherm laat zich goed bedienen en er zijn ook nog fysieke schuiven voor temperatuur en volume. De echt fysieke knoppen van het vorige cluster zijn wel verdwenen. Het instrumentenscherm achter het stuur biedt voldoende informatie voor tijdens de rit. We merken dat we nu veel meer gewend zijn aan de digitale schermen in bestelauto’s, en veel van de kritiek die VW kreeg bij de ID. Buzz was gewoon niet terecht. Het merk was hierin gewoon vooruitstrevend. We vinden in de ID. Buzz veel aflegruimte en USB-C-poorten. Het vakje waarin je de smartphone kan opladen weigerde tijdens onze test regelmatig dienst. Lastig met Android Auto of Apple Carplay, want dat slurpt energie! Dus dan maar weer laden met een ouderwets snoertje. Wat ons opvalt in het interieur is de soberheid en de harde materialen. Dit is toch een soort lifestyle-bus, een statement, en daar mag best wat meer glamour en stijl bij, ook in het interieur.

Power!

Deze ID. Buzz Cargo is uitgevoerd als 4Motion. Vierwielaandrijving dus, en dat betekent twee elektromotoren: een permanent magneet synchroonmotor op de achteras en een asynchroonmotor op de vooras. De motoren zijn samen goed voor een vermogen van 250 kW oftewel 340 pk. Ja, u leest het goed: 340 pk! Dat is ongekend voor een bestelauto. De aandrijflijn komt uit VW’s ID GTX-modellen. In de brochure van de ID. Buzz Cargo staat geen koppel vermeld, maar bij de GTX-modellen bedraagt dat 697 Nm! Dat zijn bizarre waarden en dat blijkt ook wel tijdens het rijden en vooral de acceleratietests met deze ID. Buzz Cargo. Hij trekt bijna sneller op dan de stopwatch kan vastleggen. Een beetje rustig aan met de rechtervoet is aan te raden. De vierwielaandrijving is prettig op onverharde wegen, maar echt ruig wordt het in Nederland natuurlijk nooit. Tijdens onze testweek was het winters koud, met temperaturen rond het vriespunt, en dan is rondom aandrijving wel fijn. Het accupakket van 79 kWh moet goed zijn voor een actieradius van 427 km.

Koud

Die actieradius testen we tijdens onze verbruikstest, 63 km lang en over een gevarieerd parcours. De 350 kg aan lading achter in is meer dan de helft van het laadvermogen. We vertrekken met 100 procent geladen accu’s en volgens de boordcomputer een range van 349 km. Onderweg rijden we zoals het hoort, in de modus ‘normal’. De ID. Buzz is een fijne auto om mee onderweg te zijn. Hij ligt goed op de weg en stuurt prettig. Het diepe dashboard zorgt er nog steeds voor dat we hoge verkeerslichten niet kunnen zien. De assistentiesystemen werken fijn. Energie terugwinnen kan door de automaat in stand B te zetten, makkelijk met de hendel aan de stuurkolom. Weer terug waar we begonnen zijn geeft de boordcomputer een verbruik aan van 22,2 kWh op 100 km, we hebben nog 81 procent aan accucapaciteit over en een range van 297 km. Aan de 150 kW snellader hebben we 29 minuten nodig om de ‘State of Charge’ weer op 100 procent te krijgen. Bijgeladen kWh: 16,12 kWh. Dat verbruik over de afgelegde 63 km levert een gemiddeld werkelijk verbruik van 25,6 kWh/100 km op. Let wel, dat is dus met 350 kg lading en in temperaturen rond het vriespunt. De reële actieradius komt dan uit op 309 km.

Rijden met een EV in winterweer levert altijd een beperkte actieradius op. Er zijn echter ook voordelen: zo kun je de auto (ook via een app) laten voorverwarmen. Dan is bij vertrek het interieur al lekker warm en de ramen ijsvrij. Ook is de accu op bedrijfstemperatuur. Doe je dit voorverwarmen terwijl de auto aan de laadpaal staat, dan kost het je geen accucapaciteit. En anders hoogstens een paar procent van je kWh-voorraad.

De vernieuwde ID. Buzz presteert prima en is en blijft een stijlicoon. Een heel leuk visitekaartje voor je bedrijf. Wie een nog praktischer bestelauto van VW wil, moet gaan voor de e-Transporter. Deze ID. Buzz Cargo 4Motion is er vanaf 51.990 euro. Inclusief extra’s komt de prijs uit op 60.510 euro.

Specificaties & Metingen

MerkVolkswagen
TypeID. Buzz Cargo 4Motion
Motor2 elektromotorn
Transmissietraploze automaat, 1 versnelling
Accupakket (kWh)79
Vermogen (kW/pk)250/340
Koppel (Nm)697
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)471 x 199 x 193
Wielbasis (cm)299
Laadruimte lxbxh (cm)220 x 141 x 122
Tilhoogte (cm)60
Eigen gewicht – leeg (kg)2501
Nuttig laadvermogen (kg)649
Max. aanhangergewicht (kg)1800
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)62,7
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)66,1
Acceleratie 0-80 km/h (sec)4,4
Acceleratie 80-100 km/h (sec)1,9
Stroomverbruik (kWh/100 km, beladen)25,6
Actieradius309
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)51.990
Prijs zoals getest (€)60.510
Prijzen excl. BTW/BPM

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.