Bestelautotests

Test: Maxus eDeliver5

Europese autofabrikanten zijn momenteel op hun hoede en tellen hun knopen (en hun centen), want de investering die ze hebben gedaan in elektrificatie vertaalt zich minder snel dan gehoopt in verkopen. Daarbij komt dat Chinese autofabrikanten als SAIC volop inzetten op Europa. Als gevolg daarvan test Bestelauto voor de vierde (!) keer dit jaar een nieuwe Maxus bestelauto: de eDeliver5.

De vierde alweer ja, na de eDeliver7, de T90 EV pick-up en de fullsize pick-up eTerron9. En dan hadden we wat eerder al de eDeliver9 en de eDeliver3. Kortom: Maxus heeft in Nederland een volwaardig bestelautogamma en… allemaal volledig elektrisch.

Design

De eDeliver5 die we hier testen zagen we voor het eerst op de Commercial Vehicle Show, later nog op Transpotec in Milaan en tijdens de officiële lancering op IAA Transportation, afgelopen najaar. We zagen toen, net als nu, dat de eDeliver5 guitig is vormgegeven. Eigentijds wel, met ronde vormen en een hoog opgetrokken neus. De lichtunits voor en achter zijn ook eigenzinnig. Maxus sprak al eens van ‘onze eigen ID. Buzz’, maar daar moeten we toch even op de rem trappen. In eerste instantie zijn al die designfeatures leuk, maar ons testmodel was een auto met verlengde wielbasis en hoog dak (L2H2). Of het nu aan ons ligt of aan het design: we hadden bij onze testauto hoe langer hoe meer het idee dat we in een speelgoedauto stapten. Op de een of andere manier past het design niet bij een L2H2, vinden wij.

Twee zijschuifdeuren

Design is leuk, praktische inzetbaarheid veel belangrijker. En daarvoor heb je met een L2H2 van deze eDeliver5 een prima auto. Hij is ruim 5 meter lang en 218 cm hoog en dat zie je terug in de laadruimte. Die heeft een laadvolume van bijna 8,5 kuub. Heel netjes. Tussen de wielkasten is er met 125 cm breedte genoeg ruimte voor een pallet. Het laadvermogen is met 1225 kg ook al in orde, en aan de eventuele trekhaak mag 1500 kg hangen. Dat zijn nette cijfers. Heel handig is dat de eDeliver twee zijschuifdeuren heeft. We leggen alvast 350 kg aan lading in de laadruimte om straks onze verbruikstest te rijden.

Bergruimte

Maar eerst kijken we even in de cabine van de eDeliver5. Die heeft ook al een modern design, met veel strakke lijnen. Er is veelal hard kunststof gebruikt voor deuren en dashboard, maar de bouwkwaliteit is solide. Wel missen we praktische opbergruimte. Er zijn deurvakken en tegen het plafond een groot vak, maar waarom van de vele ruimte onder de voorruit geen gebruik is gemaakt is ons een raadsel. Ook een eenvoudig dashboardkastje ontbreekt, evenals een opklapbare zitting van de bijrijdersbank. Achter het stuur kunnen we maar moeite een goede zitpositie vinden, en dan is uw redacteur nog van gemiddelde lengte. Echt lange Nederlanders zouden de bestuurderspositie weleens oncomfortabel kunnen vinden. Daar staat tegenover dat de eDeliver5 wel heel modern aandoet. We hebben twee schermen in het dashboard die goed afleesbaar zijn. Het scherm op het midden van het dashboard is eenvoudig te verbinden met Apple Carplay en Android Auto. De eDeliver5 is vanzelfsprekend voorzien van de verplichte ADAS-systemen, die best aanwezig zijn. Wil je ze uitzetten, dan moet je even scrollen in de menustructuur. Vind je dat vervelend, laat de systemen dan gewoon aan staan. Is ook goed voor de verkeersveiligheid. Fijn aan de eDeliver5 is de 360 graden camera-inrichting. Sla je links- of rechtsaf, dan verschijnt in het scherm een extra dodehoekbeeld. Prettig, maar minder leuk is dat dan de audioweergave even onderdrukt wordt.

Garantie

De Maxus eDeliver5 heeft een 163 pk sterke elektromotor, die 240 Nm aan koppel levert. Het maakt van de eDeliver5 een auto die kan goed mee kan komen in het verkeer. Het geluidsniveau blijft binnen de comfortabele normen. Het accupakket (LFP, watergekoeld) is 63 kWh groot. Goed om te weten is dat Maxus daar 8 jaar dan wel 200.000 km garantie op geeft.

Remmen

We hebben de accu’s volgeladen en het display in de eDeliver5 laat een actieradius van 305 km zien. Meer dan genoeg voor onze gevarieerde route, die uiteindelijk uitkomt op net geen 70 km. Onderweg leren we de Maxus kennen als een goed sturende en fijn rijdende auto, maar we hebben in dit segment fijner rijdende auto’s gereden, absoluut. De adaptieve cruise control met filefunctie is prima, andere veiligheidssystemen (lane keeping) vinden we te strak afgesteld. Regenereren kan goed, in drie standen, maar stand 3 is wederom erg sterk afgesteld, de vertraging is vergelijkbaar met echt stevig remmen.

Na een goede rit komen we bij onze vaste snellaadpaal. Daar kunnen w met 150 kW laden, maar de Maxus kan 70 kW aan. Daarom staan we voor 28 procent aan acculading toch 1 uur en 12 minuten aan de paal verbonden. We laden in totaal 19,61 kWh en berekenen een verbruik (met belading dus, let op) van 28,1 kWh op 100 km. De reële actieradius komt dan uit op 326 km.

De Maxus eDeliver5 is een prima bestelauto, die een waardevolle toevoeging is aan dit segment. Benieuwd of hij het gevestigde namen als Ford, Stellantis of Volkswagen moeilijk kan maken. De vanaf-prijs van 34.750 euro is daarbij een pluspunt. Een onverwachte concurrent kan uit Maxus’ eigen stal komen: de Maxus eDeliver3 schurkt wat betreft specificaties en prijzen soms dicht tegen de eDeliver5 aan. Wie de eDeliver5 net iets te groot vindt (of toch te opvallend?), kan misschien ook met het kleinere broertje toe.

Specificaties & Metingen

MerkMaxus
TypeeDeliver5 L2H2
Motorelektromotor
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)64
Vermogen (kW/pk)120/163
Koppel (Nm)240
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)525 x 187 x 218
Wielbasis (cm)345
Laadruimte lxbxh (cm)308 x 168 x 163
Tilhoogte (cm)56
Eigen gewicht – leeg (kg)1825
Nuttig laadvermogen (kg)1225
Max. aanhangergewicht (kg)1500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)67,0
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)66,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,0
Acceleratie 80-100 km/h (sec)3,6
Stroomverbruik (kWh/100 km, 350 kg lading)28,1
Actieradius326
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)0
Prijs vanaf (€)36.550
Prijs zoals getest (€)37.410
alle prijzen in euro’s, excl. BTW/BPM

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.