Bestelautotests

Op de afgelopen AutoRAI 2015 toonde de SsangYong Benelux importeur één van de weinige auto’s op grijs-kenteken, de vernieuwde SsangYong Rexton W. Momenteel wordt deze 4WD SUV scherp in de markt gezet. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

SsangYong Rexton W 2015 1

De SsangYong Rexton gaat al wat jaren mee. De vernieuwde Rexton W heeft een modernere neus en koplampunits gekregen en ook de achterzijde toont strak en modern. Al met al staat er een serieus grote SUV te blinken bij de importeur in Alblasserdam. Aan de buitenzijde is niet te zien dat het om een bedrijfswagen gaat. Onze testauto op grijs kenteken is de versie met het standaard dak. Dat betekent tevens dat de auto is voorzien van een dicht tussenschot met een groot raam. Er is ook een versie leverbaar met een iets verhoogd dak, waarbij er slechts een tussenschot van 30 cm hoogte blijft staan. In beide gevallen wordt de ombouw uitgevoerd door ASH Carrosserie in Middelharnis. De laadruimte is door dit bedrijf prima afgewerkt met mooie materialen. De vlakke vloer is met stof bekleedt en alle zijramen in de laadruimte, met uitzondering van de rechterachterdeur, zijn geblindeerd. Via beide achterdeuren wordt een handig opbergvak bereikbaar onder de laadvloer voor bijvoorbeeld een laptop of andere (kostbare) zaken. Een nadeel is de hoge tildrempel.

SsangYong Rexton W  (7)In de cabine is het één en al luxe. Standaard is de Rexton W al voorzien van cruise control en automatische airco. Onze testauto in Sapphire uitvoering heeft leren bekleding, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoelen, parkeersensoren voor en achter en een elektrisch schuifdak. Wel doet het dashboard wat gedateerd aan, en is er deels harde kunststof gebruikt.  De stoelen zitten op zich prettig, maar na een lange rit voelt de zitting vlak aan. Opbergruimte is er alleen in de deuren, de middenconsole en het dashboardkastje. Wel zijn er twee flessenhouders en drie bekerhouders. Verder weerspiegelt het dashboard enigszins in het raam van de tussenwand.

Marktkooplui

De dieselmotor van de Rexton W wordt speciaal voor SsangYong bij Steyr in Oostenrijk gebouwd. Het vermogen van 155 pk lijkt wat weinig, maar in combinatie met de 5-trapsautomaat (gebaseerd op Mercedes-Benz techniek), komt de SsangYong heel goed vooruit. Rijden met de Rexton W is een prettige ervaring. Vooral de hoge zit en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maken een ontspannen rijstijl mogelijk. Bovendien is het motorgeluid goed gedempt. Wel is het onderstel wat bonkig bij sommige dwarsrichels, maar je bent nu eenmaal met een vierwielaangedreven voertuig onderweg. De 5-trapsautomaat schakelt prima. Vijf versnellingen lijkt niet meer van deze tijd, maar deze bak is gemaakt voor degelijkheid en trekkracht. Vooral marktkooplui en mensen die vaker een zware aanhangwagen moeten meenemen, kiezen bewust voor deze automaat. De Rexton W kan tot 2.600 kg aan de trekhaak meenemen, optioneel nog meer. Ondanks het gebruik van vijf versnellingen, bleef het verbruik tijdens de testperiode binnen de perken. Wij kwamen gemiddeld uit op een verbruik van 1 op 14. Weliswaar hebben we veel snelweg gereden, maar deze dieselmotor is duidelijk veel geciviliseerder en zuiniger dan zijn voorganger. Momenteel biedt SsangYong de Rexton W 4WD aan vanaf € 23.999,- excl. BTW en excl. BPM. Dat is inclusief ombouw naar grijs kenteken, het elektrisch schuifdak en metallic lak. Een scherpe prijs voor een luxe bedrijfswagen.

Tabel Specificaties Rexton W 2015


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.