![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/VWTransporter_2025_T7-9-230x153.jpg)
Op de IAA Transportation, vorig jaar september werd de nieuwe Volkswagen Transporter gepresenteerd. Rond Athene konden we voor het eerst rijden met deze voor Volkswagen belangrijke nieuwe bestelauto.
We hebben inmiddels al heel veel gemeld over de nieuwe Transporter, dus hem helemaal voor gaan stellen gaan we niet meer doen, daarvoor verwijzen we graag even naar onze eerdere artikelen.
Als we arriveren in Griekenland wordt het geteisterd door een reeks (lichte) aardbevingen gecentreerd rond het eiland Santorini. Niets om je echt zorgen te maken rond Athene blijkbaar, want daar we mogen gewoon de weg op. Tijdens het rij-evenement heeft Volkswagen drie versies van haar nieuwe besteller meegenomen: een witte Transporter gesloten bestelauto met dieselmotor, een rode eTransporter gesloten bestelauto, met geheel elektrische aandrijving dus, en de Caravelle, de personenauto-uitvoering van de Transporter. Alle andere uitvoeringen van de Transporter, zoals de chassis-cabineversies, zijn vandaag helaas niet te zien en niet te rijden.
![](https://www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/Bulli_7er_Gruppe-1024x683.jpg)
De nieuwe Transporter is de T7, en Volkswagen wijst altijd graag op haar ‘heritage’ en daarom staan er ook versies van de T1 t/m T6 tentoongesteld. Het is een rijke erfenis, het is dit jaar 75 jaar geleden dat de T1 werd gepresenteerd. Prachtig, maar we zijn hier om te rijden met de T7, dus dat gaan we doen.
Als eerste voertuig kiezen we voor een van de witte Transporters, die met de 2.0 TDI dieselmotor. We zeggen TDI, maar deze motor komt natuurlijk van Ford Transit Custom, waarmee de Volkswagen Transporter samen ontwikkeld is. De hele Transporter is gebaseerd op de Transit Custom en wordt ook op dezelfde plek gebouwd, bij Ford Otosan in Turkije. Al heeft Volkswagen daar wel een eigen productielijn en kwaliteitscontrole, zo gebiedt de waarheid te zeggen. De TDI-motor in ons testmodel is gekoppeld aan een automatische transmissie. Er zijn vermogens beschikbaar van 110, 150 en 170 pk.
Al na een paar kilometer merken we het: deze nieuwe T7 is veel, heel veel beter dan zijn voorganger T6. Als het gaat om rijgedrag, maar ook het interieur en alle veiligheids-, assistentie- en connectiviteitssystemen. De dieselmotor is opvallend stil, alleen bij optrekken horen we ‘m eventjes. We zitten prima achter het stuur, maar het is vreemd dat de stoel niet in hoogte te verstellen is. Ook hebben we het idee Volkswagen wat aanpassingen heeft gedaan aan het onderstel, want met een lege laadruimte rijdt de Transporter minder fijn dan de Transit Custom. Het weggedrag is net wat onrustiger. In die laadruimte mag overigens 1300 kg mee, aan de trekhaak mag 2800 kg.
Het uiterlijk van de T7 is vanzelfsprekend totaal anders dan dat van de T6. Je kunt zien dat de Ford Transit Custom de basis is, maar de VW heeft een lagere grille dan de T6, een middelgroot VW logo en fraaie IQ-Light verlichting. Ook aan de achterzijde en met subtiele lijnen in de carrosserie onderscheidt de Volkswagen zich. In vergelijking met de Ford Transit Custom heeft de Transporter een ‘lief snoetje’, terwijl de Ford een wat meer stoer en robuust voorkomen heeft. Met de tegenwoordige BPM-heffng kost de Transporter minimaal 45.690 euro en dat is zo’n 16.000 euro meer dan de introductieprijs die VW vorig jaar nog communiceerde.
We parkeren de witte dieselbus en stappen over op de rode eTransporter, eveneens uitgevoerd als gesloten bestelauto. Uiterlijk verschilt de eTransporter niet van de Transporter, afgezien dan van het laadklepje rechtsvoor op de neus. Als het gaat om karakter verschilt hij wel degelijk van zijn dieselbroer. Dat begint al bij het ontbreken van geluid van de aandrijflijn. Het is echt heel stil in de cabine. We voelen dat de lege eTransporter ook fijner op de weg ligt. Dat komt vast door de accupakketten in de vloer en de elektromotor op de achteras. Ook dit testmodel is niet beladen. De laadruimte is goed voor maximaal 1100 kg laadvermogen. Aan een trekhaak mag maximaal 2300 kg hangen. Vooruit, dat is iets minder dan bij de Transporter, maar daar krijg je ook veel voor terug. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor (op de achteras dus) van 136, 218 of 286 pk. Er komt in een later stadium ook nog een 115 pk sterke versie met een kleiner accupakket. De overige vermogens hebben een accupakket van 64 kWh groot, volgens VW goed voor 357 km. Wij reden met de E-Transit Custom van Ford (beladen met 350 kg) een range van 295 km. Opladen van de accu kan met 11 kw (AC) of maximaal 125 kW met DC. Snelladen van 0 naar 80 procent kan in 39 minuten, zegt Volkswagen.
We zijn nog niet lang onderweg met de eTransporter of we weten al wat onze keus zou zijn: altijd elektrisch. Ga maar na: je rijdt het meest moderne materiaal, dat ook nog eens superstil is, rijdt zonder enige uitstoot en je bent tot in lengte van dagen welkom in welke zero-emissiezone dan ook. En de prijs? Die bedraagt 46.990 euro, slechts 1300 euro meer dan voor de dieselversie. Tel uit je winst. De eTransporter komt dit voorjaar naar Nederland. Wie echt niet kan kiezen tussen diesel en elektrisch, moet nog even wachten tot volgend jaar. Dan komt er een Transporter met een plug-in hybride aandrijflijn. Die heeft een gecombineerd vermogen van 232 pk en kan puur elektrisch 55 km ver rijden.
Volkswagen verwacht veel van de Transporter; hij moet goed zijn voor wereldwijd 150.000 stuks verkoop, vertelde het management ons. Meer dan de helft daarvan moet komen van de eTransporter. Zeker voor Nederland, met haar dieselontmoedigende maatregelen, moet dat te realiseren zijn. Aan de auto zelf kan het niet liggen, die is zoals gezegd heel veel beter dan voorheen. Maar wat wel zo is: die Ford Transit Custom is ook heel veel beter en net zo goed als de (e)Transporter. De vraag is dus: waarom zou je nog een Volkswagen kopen? Lars Krause, bij VW verantwoordelijk voor sales en marketing, heeft daar wel een antwoord op: “Dit is de beste Transporter ooit. En hoewel we componenten delen met Ford, kan ik zeggen dat dit een echte Volkswagen is. Het is ons eigen product, met een eigen productielijn en een eigen kwaliteitscontrole. En natuurlijk hebben we het beste dealernetwerk in Nederland. En daarbij komt dat we 5 jaar garantie afgeven.”
De Volkswagen Transporter in dieselversie staat nu bij de dealer. De volelektrische versie is er dit voorjaar en de eHybrid is er in Q1 van 2026.