Nieuws

Arrival, Canoo, Xbus, zomaar drie namen van veelbelovende nieuwe bestelautomerken met baanbrekende elektrische concepten maar uiteindelijk te weinig geld om ze te verwezenlijken. En daar is Flexis, met wéér de ‘beste elektrische bestelauto voor de toekomst’. Maar Flexis, met meteen drie modellen, heeft meer overlevingskansen.

Dat komt omdat Flexis drie ouders heeft: de Volvo Group, Renault en logistiek dienstverlener CMA-CGM. Dat zijn klinkende namen en dat is dan ook de reden dat Flexis niet zo snel in een financiële crisis zal geraken. CEO Phillipe Divry: “Er is al 1 miljard euro in Flexis geïnvesteerd, waarvan 360 miljoen euro in research & development.”

Philippe Divry, CEO Flexis

Het opnieuw uitvinden van de bestelauto is hard nodig, zegt Flexis. “Stadslogistiek is veranderd, met nieuwe regels, maar ook zo veel gebruikers dat eigenlijk geen enkele bestelauto iedereen past. Met Flexis willen we dat wel gaan bieden. Een emissievrije, flexibele bestelauto die volledig connected is en past bij wat de hedendaagse gebruiker vraagt en zelfs meer, wat hij nodig heeft.”

De Flexis-modellen, namen zijn nog niet bekend, hebben een ‘skateboard-platform’, of te wel alle aandrijving is weggewerkt onder de ‘vloer’ van de besteller. Dat zorgt voor een nagenoeg vrije opbouw van de bestelauto, of het nu een gesloten model dan wel een chassis-cabine betreft. We zien in het ontwikkelingslab van Flexis, in Villebon-sur-Yvette, net iets ten zuiden van Parijs, zo’n basisplatform, met duidelijk zichtbaar de motor op de achteras. Ook duidelijk zichtbaar is dat door het ontbreken van een motor bij de vooras, de voorwielen een veel grotere uitslag kunnen maken. Daardoor zullen de Flexis bestelauto’s een draaicirkel hebben van 10,3 m, vergelijkbaar met die van een Renault Clio.

Flexis laat ons drie, of eigenlijk twee modellen nieuw ontwikkelde, volledig elektrische bestelauto’s zien. Een gesloten bestelauto en chassis-cabine met opbouw, beide met hetzelfde accupakket, goed voor een actieradius van 460 km. De panelvan heeft een laadvermogen van 1,2 ton, de chassis-cabine komt zelfs aan 1,5 ton. Beide modellen vallen in hetzelfde segment als waar Renault nu de Trafic in heeft.

Het andere model is wat Flexis de ‘Step-In’ noemt. Het is een 5,70 meter lang voertuig, 2,60 meter hoog en met een paar tredes om bij de bestuurdersplek te komen. Dat is opvallend voor een bestelauto, maar met de hoge voorruit van het model biedt het wel veel en goed zicht voor de bestuurder. In de cabine is een stahoogte van 190 cm. De chauffeur kan vanuit de laadruimte doorlopen naar de cabine, zien we in een prototype. De Step-In lijkt op de Estafette die Renault al op de IAA liet zien. De Estafette stond in ieder geval op hetzelfde platform. De actieradius van de Step-In bedraagt 350 km, het laadvermogen 1 ton.

Flexis wil nog summier technische gegevens over de auto’s loslaten. De motor, gesitueerd dus op de achteras, is 150 kW (200 pk) sterk. De Flexis vans zijn voorzien van 800 V accutechnologie, wat ervoor zorgt dat ze binnen 20 minuten kunnen opladen van 10-80 procent. Over

We kunnen al wel een blik in het interieur werpen en dat is duidelijk afkomstig van Renault. Het is te zien aan bijvoorbeeld de hendel van de automaat en het stuurwiel. Het dashboard ziet er voor alle vans hetzelfde uit.

Zoals alle moderne bestelauto’s (zeker die van start-ups) zijn de Flexis auto’s ‘software-defined’ en ‘connected’. Dankzij het skateboard-platform is het mogelijk real-time gegevens te verzenden naar wagenparkbeheerders en via OTA-updates kunnen de bestelauto’s worden bijgewerkt, waardoor ze functioneren als rijdende computers. Naast de elektrische voertuigen ontwikkelt Flexis een reeks B2B-diensten om logistieke bedrijven te helpen bij het decarboniseren en optimaliseren van hun operaties.

De dienstverlening richt zich op vier kerngebieden: wagenparkbeheer en uptime management, operationele efficiëntie, energie- en laadbeheer en financiële diensten. Dit wordt mogelijk gemaakt via de digitale beheeromgeving “FlexE Connect”, servicenetwerken ondersteund door Renault en Volvo Group en een Customer Operational Centre, waar experts real-time wagenparkbewaking uitvoeren, diagnoses stellen en advies geven.

Flexis heeft inmiddels tien intentieverklaringen ondertekend met logistieke spelers in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waaronder Colis Privé, HIVED en DB Schenker. Deze LOI’s vertegenwoordigen een potentiële vraag van 15.000 voertuigen over drie jaar.

De Flexis bestelauto’s worden in 2026 op de markt gebracht en geproduceerd in de Renault-fabriek in Sandouville. De distributiekanalen zijn op zijn minst bijzonder. Flexis wil zelf, zoals bij de intentieverklaringen, grote fleetowners gaan bedienen. Dan worden de auto’s geleverd met de merknaam ‘Flexis’, verduidelijkt CEO Divry. “Daarnaast krijgen dealers van Renault en Renault Trucks de kans de drie modellen te verkopen onder hun eigen merk, waarbij ze zich dan kunnen richten op het MKB en hun lokale klanten”, aldus Divry. Die dealers halen met de gepresenteerde vans concurrenten halen voor bijvoorbeeld de elektrische Trafic en Master, maar Divry laat duidelijk merken dat een dergelijke kannibalisatie niet de zorg is van Flexis. “Wij leveren aan de fleetowners, de dealers krijgen een eigen kans”, aldus Divry.

Hoe de Flexis bestelauto’s een plek krijgen bij Renault en Renault Trucks, valt nog te bezien. Het zou ons niet verbazen als ze uiteindelijk de Trafic en Master gaan vervangen. Volgend jaar zal er meer bekend worden, dan hopen we ook met de Flexis vans, onder welke merknaam dan ook, te kunnen rijden.


1 reactie op “Flexis: een bestelauto startup die wél genoeg geld heeft

  1. Gert Timmerman schreef:

    mooi

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.